Pedagog Växjö
Use Google to translate this website
Redaktionen
Rutiner från A till Ö ger medvind
Linnea Lindquist är skolledaren som via strukturerat arbete och stor tillit till sin personal lyckats forma en skola där kunskapsutveckling trygghet och studiero nu är i fokus. Hon berättar om sitt...
2023-06-16
Naturen spelar stor roll på Äventyret
På uteförskolan Äventyret i Växjö står naturen och sinnena i fokus. Förskollärare Jonatan Öhman berättar om undervisningen som bedrivs och om hur det systematiska kvalitetsarbetet blir ett stöd för...
2023-06-09
Linda leder och leker på Vikaholm
På Vikaholms förskola arbetar Linda Karlsson som förstelärare sedan i höstas när förstelärarskap i förskola blev möjligt i Växjö kommun. — Jag har arbetat på förskola sedan jag gick ut barn och...
2023-02-23
Förskollärare samverkar i sina förstelärarskap
Även om förstelärarna i förskola Lena Sundvisson och Marie Ivarsson arbetar på olika förskolor så har det god nytta av varandra i det gemensamma planeringsarbetet. Förskollärarna Marie Ivarsson och...
Meningsfulla möten är viktigast för Johan
Johan Lööf är rektor på Torparskolan i Växjö sedan hösten 2020. Det systematiska kvalitetsarbetet har funnit sin plats i skolans mötesstrukturer, till den grad att man inte alltid längre märker att...
2023-02-10
Utvecklas tillsammans
Vi hinner inte sitta här och skriva fram tydliga mål
Om du tänker ”Vi hinner inte sitta här och skriva fram tydliga mål”, så kanske det är tvärt om. Det här inlägget kan framförallt ses som en inbjudan till det ständigt pågående samtalet om olika sätt...
2023-01-09
Fundera över din egen värdegrund
Boken De yngsta barnen och värdegrunden släpper inte taget om hur förskolan ska se på normer och värden. Den ger recensenten Marie Moestam många tankar om vad som sitter i ryggraden och inte....
2022-10-17
Läsa och skriva fokus för Katedral
Lärarna på Katedralskolans naturvetenskapliga program har under två läsår arbetat extra mycket med att utveckla elevernas kommunikationsförmåga. Färdigjobbade? — Nej, men jag tror vi sått frön i...
2022-09-02
FAQ principer för betygssättning
Detta inlägg blev en FAQ – Frequently asked questions, eller vanligt ställda frågor på svenska. Frågorna handlar om nya principer för betygssättning. Vad är målet med nya principer för...
Öka din analysförmåga
Analysen ska bidra till elevernas utveckling och lärande och är central i alla delar av det systematiska kvalitetsarbetet, när vi blickar bakåt, anger nuläge och blickar framåt. Men hur gör jag?...
2022-06-01
Boksamtal startade knappjakt på förskolan
Lekresponsiv undervisning (LRU) kan vara hur man läser och lär sig kring en bok. Förskolläraren Moa Nilsson berättar hur det gick till när barnen på Gustavslunds förskola utforskade alla tänkbara...
2022-05-03
Ta makten och ge nyanser
Jag sätter handen på dörrhandtaget, stannar upp och fryser ögonblicket. Nu ska jag gå in i klassrummet och faktiskt göra skillnad för mina elever, säger jag tyst. Det handlar om att påminna mig själv ...
2022-04-05
Linnea Lindquist är skolledaren som via strukturerat arbete och stor tillit till sin personal lyckats forma en skola där kunskapsutveckling trygghet och studiero nu är i fokus. Hon berättar om sitt ar...
På uteförskolan Äventyret i Växjö står naturen och sinnena i fokus. Förskollärare Jonatan Öhman berättar om undervisningen som bedrivs och om hur det systematiska kvalitetsarbetet blir ett stöd för pe...
På Vikaholms förskola arbetar Linda Karlsson som förstelärare sedan i höstas när förstelärarskap i förskola blev möjligt i Växjö kommun. — Jag har arbetat på förskola sedan jag gick ut barn och fritid...
Även om förstelärarna i förskola Lena Sundvisson och Marie Ivarsson arbetar på olika förskolor så har det god nytta av varandra i det gemensamma planeringsarbetet. Förskollärarna Marie Ivarsson och Le...
Johan Lööf är rektor på Torparskolan i Växjö sedan hösten 2020. Det systematiska kvalitetsarbetet har funnit sin plats i skolans mötesstrukturer, till den grad att man inte alltid längre märker att de...
Om du tänker ”Vi hinner inte sitta här och skriva fram tydliga mål”, så kanske det är tvärt om. Det här inlägget kan framförallt ses som en inbjudan till det ständigt pågående samtalet om olika sätt a...
Boken De yngsta barnen och värdegrunden släpper inte taget om hur förskolan ska se på normer och värden. Den ger recensenten Marie Moestam många tankar om vad som sitter i ryggraden och inte. Tite...
Lärarna på Katedralskolans naturvetenskapliga program har under två läsår arbetat extra mycket med att utveckla elevernas kommunikationsförmåga. Färdigjobbade? — Nej, men jag tror vi sått frön i vara...
Detta inlägg blev en FAQ – Frequently asked questions, eller vanligt ställda frågor på svenska. Frågorna handlar om nya principer för betygssättning. Vad är målet med nya principer för betygssättning?...
Analysen ska bidra till elevernas utveckling och lärande och är central i alla delar av det systematiska kvalitetsarbetet, när vi blickar bakåt, anger nuläge och blickar framåt. Men hur gör jag? Analy...
Lekresponsiv undervisning (LRU) kan vara hur man läser och lär sig kring en bok. Förskolläraren Moa Nilsson berättar hur det gick till när barnen på Gustavslunds förskola utforskade alla tänkbara knap...
Jag sätter handen på dörrhandtaget, stannar upp och fryser ögonblicket. Nu ska jag gå in i klassrummet och faktiskt göra skillnad för mina elever, säger jag tyst. Det handlar om att påminna mig själv...
Detta är Pedagog Växjö
Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och elever.
Mer om oss
Tillgänglighetsredogörelse
Webbkarta