Pedagog Växjö
Use Google to translate this website
Redaktionen
På besök i Vushtrri
I maj åkte en grupp representanter för MIS2 till Kosovo som en del i projektet. Åsa Nilsson från Junibackens förskola berättar här om resan, intrycken och erfarenheterna. Olikheterna är flera men...
2023-06-19
Rutiner från A till Ö ger medvind
Linnea Lindquist är skolledaren som via strukturerat arbete och stor tillit till sin personal lyckats forma en skola där kunskapsutveckling trygghet och studiero nu är i fokus. Hon berättar om sitt...
2023-06-16
Naturen spelar stor roll på Äventyret
På uteförskolan Äventyret i Växjö står naturen och sinnena i fokus. Förskollärare Jonatan Öhman berättar om undervisningen som bedrivs och om hur det systematiska kvalitetsarbetet blir ett stöd för...
2023-06-09
Mål i fokus
Casebaserat arbetssätt för ökad måluppfyllelse
Under det här läsåret har jag haft förmånen att få gå en utbildning i hållbar bedömning som docenten Åsa Hirsh har hållit i. Till den sista träffen som ägde rum i april gav hon oss en uppgift som var ...
2023-06-01
Vad vet jag, och hur vet jag det?
Författaren Eddy Nehls beskriver hur du kan tillägna dig kunskap på bästa sätt genom att cirkulera och navigera runt epistemologi som är den filosofiska termen för studier av kunskapens teori....
2023-05-25
Det yttres inverkan på inre utveckling
Hur kan jag som pedagog skapa en miljö som blir så gynnsam som möjligt för barnen i verksaheten? Vad behöver jag tänka på lite extra och vad behöver jag inte lägga så stor vikt vid? Erika Wallin ger...
2023-05-19
Ledarskap och strukturer i förskolan
Arbetar du i förskolan och har du ett intresse för ledarskap eller organisationsutveckling? Funderar du över hur du och din personal eller du och dina kollegor kan nå ännu längre när det handlar om...
2023-05-16
Lärandemiljön i förskolan i fokus i ny bok
Viktoria Lundström har gjort en bokrecension av boken Förskolan som lärandemiljö för barn i behov av särskilt stöd, av Madeleine Sjöman och Eva Björck. Lyssna och se recensionen i filmen nedan.
Lasse tror på berättelsens kraft
Rollspel, datorspel och skrivande. Hur väver du på bästa sätt ihop de tre komponenterna som lärare? Och kan en syremolekyl med mänskliga egenskaper hjälpa eleverna att bättre lära sig om anatomi?...
2023-04-25
Hatten av (eller på?) för bokcirklar
Vi som arbetar i skolan vet hur viktigt det är för våra elever med läsflyt, läsförståelse och ordförståelse för att att klara alla de ämnen som de möter i skolan. Men hur kan man egentligen arbeta...
2023-04-20
Ledning och stimulans för de starkaste eleverna
Barn och ungdomar med särskild begåvning behöver lika mycket utmaning och stimulans som sina skolkamrater. Om detta skriver Mona Liljedahl i boken Pedagogiskt ABC för särskilt begåvade elever och...
2023-04-18
TLM ger struktur och trygghet
Under förra läsåret gick Emelie Gustavsson Tellman, Daniel Andersson och kollegorna på Elin Wägnerskolan utbildning i Tillgängliga lärmiljöer. I år har skolans fem förstelärare fått uppdraget att...
I maj åkte en grupp representanter för MIS2 till Kosovo som en del i projektet. Åsa Nilsson från Junibackens förskola berättar här om resan, intrycken och erfarenheterna. Olikheterna är flera men myck...
Linnea Lindquist är skolledaren som via strukturerat arbete och stor tillit till sin personal lyckats forma en skola där kunskapsutveckling trygghet och studiero nu är i fokus. Hon berättar om sitt ar...
På uteförskolan Äventyret i Växjö står naturen och sinnena i fokus. Förskollärare Jonatan Öhman berättar om undervisningen som bedrivs och om hur det systematiska kvalitetsarbetet blir ett stöd för pe...
Under det här läsåret har jag haft förmånen att få gå en utbildning i hållbar bedömning som docenten Åsa Hirsh har hållit i. Till den sista träffen som ägde rum i april gav hon oss en uppgift som var...
Författaren Eddy Nehls beskriver hur du kan tillägna dig kunskap på bästa sätt genom att cirkulera och navigera runt epistemologi som är den filosofiska termen för studier av kunskapens teori. Verksam...
Hur kan jag som pedagog skapa en miljö som blir så gynnsam som möjligt för barnen i verksaheten? Vad behöver jag tänka på lite extra och vad behöver jag inte lägga så stor vikt vid? Erika Wallin ger d...
Arbetar du i förskolan och har du ett intresse för ledarskap eller organisationsutveckling? Funderar du över hur du och din personal eller du och dina kollegor kan nå ännu längre när det handlar om ba...
Rollspel, datorspel och skrivande. Hur väver du på bästa sätt ihop de tre komponenterna som lärare? Och kan en syremolekyl med mänskliga egenskaper hjälpa eleverna att bättre lära sig om anatomi? Lars...
Vi som arbetar i skolan vet hur viktigt det är för våra elever med läsflyt, läsförståelse och ordförståelse för att att klara alla de ämnen som de möter i skolan. Men hur kan man egentligen arbeta med...
Barn och ungdomar med särskild begåvning behöver lika mycket utmaning och stimulans som sina skolkamrater. Om detta skriver Mona Liljedahl i boken Pedagogiskt ABC för särskilt begåvade elever och Beli...
Under förra läsåret gick Emelie Gustavsson Tellman, Daniel Andersson och kollegorna på Elin Wägnerskolan utbildning i Tillgängliga lärmiljöer. I år har skolans fem förstelärare fått uppdraget att driv...
Detta är Pedagog Växjö
Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och elever.
Mer om oss
Tillgänglighetsredogörelse
Webbkarta