Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Nyheter i Google Classroom

DELA

Nyheter i Google Classroom

Hösten är här och med den några nyheter och saker att tänka på i Google Classroom. Per Klasson beskriver det senaste här.

Bild

Google Classroom – dubbletter

Det mesta fungerar som vanligt i Google Classroom, men tyvärr har vi fått lite problem med att det skapas upp dubbletter av en del kurser från SAITS.

Saknar du plötsligt innehåll i en Classroom-grupp, så har det troligtvis skapats en dubblett, och det gamla rummet ligger under arkiverade kurser. Där hittar du publicerade uppgifter och dokument.

Åldersklassificering

Google har infört åldersklassificering där vi måste ange vilka användare som är under 18 år.

Informationen från Google har varit lite spretig kring detta. Vi har inte våra användare indelat på ålder i Googleplattformen, vilket har ställt till en del problem.

Framförallt har det drabbat yngre elever (förskoleklass, låg- och mellanstadiet) där de fått problem med YouTube men det kan man oftast åtgärda rätt enkelt själv.

· När eleven får felmeddelandet att de inte kan komma åt YouTube, så klickar de på det lilla hänglåset, i adressraden och väljer Cookies.

Välj nu att TA BORT alla cookies för YouTube.

· Stäng fliken, och öppna en ny flik och surfa in på YouTube. Nu ska det fungera som vanligt.
OBS! Yngre elever kan inte logga in i YouTube, men de kan titta på filmer.
(Det finns vissa begränsningar för yngre barn, men det mesta som är relevant funkar.)

Google formulär

Google formulär är ett populärt verktyg för att göra enklare läxförhör, prov, utvärderingar och för att samla in information.

Automatiskt sparade svar i formulär

En efterlängtad funktion har nu äntligen kommit. Svaren som en respondent fyller i sparas automatiskt, precis som i Google dokument. Svaren sparas i ca 30 dagar, tills de behöver lämna in formuläret.

Bra om eleverna börjar med en skrivuppgift i ett formulär, där de ska skriva vid flera olika frågor. De kan då fortsätta nästa lektionstillfälle, utan att förlora sina svar.

(Du kan alltid ”stänga för svar” under Svars-fliken, och öppna upp igen vid nästa lektion, så att de inte skriver utanför lektionen)

Inställningarna i Google Formulär har blivit tydligare, och ligger numer som en egen flik i formuläret.

Där väljer du om du vill göra ett prov/quiz, Låsa Chromebooken vid prov, hur svaren ska hanteras mm.

Här kan du även slå av Autospar om du inte vill att text ska sparas automatiskt.

Google Meet

Förhoppningsvis slipper vi använda distansundervisning framöver, men många lärare kommer ändå att nyttja Google Meet i olika sammanhang.

Google Meet har fått mängder av bra funktioner det senaste året, för att öka samtalskvalitet och för ökad säkerhet.

Flera värdar och möjlighet att styra ”värdhanteringen”.
När du öppnat upp ett Meet-möte, kan du ge andra deltagare ”Värdkontroller” så att du själv kan fokusera på en föreläsning/lektion/genomgång, medan din kollega kan sköta om chatten, stänga av mikrofoner, släppa in externa gäster och så vidare.
Vill du, så kan du stänga av värdhanteringen, men då är alla med i mötet på samma villkor, vilket kan vara bra för ett vanligt möte.

Men vid lektioner, föreläsningar och liknande, så bör man ha Värdhantering påslagen, vilket är standard.

Google Dokument

Nu kan du figursätta en bild med text framför eller bakom bilden, och inte bara runt om som tidigare. Detta gör det enklare att skapa snyggare dokument, skoltidningar med mera.

Per Klasson

I högerspalten på sidan för digitala resurser hittar du fler digitala tips av Per Klasson och Camilla Jönsson.

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida