Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Välj glädje i ditt eget ledarskap

DELA

Välj glädje i ditt eget ledarskap

En tankeväckande bok om ledarskap har Viktoria Lundström läst och den heter Skolcoachboken. Den påminner om att inte välja också är att välja.

Bild

Titel: Skolcoachboken egen utveckling – gemensam framgång
Författare: Linda Blomdahl och Christer Olsson
Förlag: Liber (2021)
Bra för: Dig som vill utveckla dig själv, både privat och i din profession
Plus: Egna reflektionsfrågor kopplat till avsnitt/kapitel samt diskussionsfrågor till arbetslaget/arbetsgruppen.
Minus: Det organisatoriska perspektivet saknas.

Det är svårt att börja skriva en bokrecension, som är utläst men inte färdigprocessad. Boken väcker många tankar och reflektioner kring utveckling, kultur, struktur och var jag står i detta. I min recension kommer jag välja att lyfta upp två delar i boken som handlar om självledarskap och lärande. Givetvis finns det fler områden i boken som struktur, skolkultur, ledarskap och kommunikation som du får läsa vidare om i boken.

Grundtanken för Blomdahl och Olsson är att du väljer, oavsett vad du väljer eller inte väljer. I det första kapitlet om självledarskap skriver författarna:

”Det här kapitlet handlar om att du ska välja att vilja flytta makten över dina känslor till dig själv. Om du hellre vill vänta tills man gör något åt hur du upplever din arbetssituation så tror vi desvärre att du får vänta både länge och i onödan. Om du däremot väljer att vilja må bra, vara lycklig, tacksam och på så sätt hålla i längden, så får du här ta del av våra tankar kring hur du kan öka ditt välmående genom medvetna val…” (2020:16)

Blomdahl och Olsson menar att det är ditt ansvar och dina val som gör att du kan ändra, förändra och utveckla dig och ditt ledarskap. Om du exempelvis väljer att vara glad och ha en positiv inställning kommer det bli en, enligt min tolkning, positiv dominoeffekt. Du är glad, positiv, dina tankar och hjärna ställer in sig på ett positivt utfall, andra i din omgivning smittas av din positivitet och troligtvis blir det också ett positivt utfall. Författarna menar att du kan välja glädje. Kopplat till detta har Blomdahl och Olsson skrivit reflektionsfrågor som:

  • När kände du dig senast arg, ledsen, frustrerad, upprörd?
  • Hur vill du välja att reagera nästa gång du hamnar i en liknande situation?
  • Vad kan du tänka på för att styra dina tankar åt det håll du långsiktigt vill?

Vidare kan arbetslaget reflektera över vilka problem ni upplever på skolan, hur dessa påverkar er vardag och slutligen vem som äger problemen samt lösning och ansvar för att problemen blir lösta.

När vi lär oss nytt behöver vi bland annat rikta uppmärksamhet och minne för att befästa något nytt. Hur reagerar du på att lära dig något nytt, kliver du in med nyfikenhet eller rädsla för att misslyckas – eller kanske lite av båda? I arbetslaget kan ni diskutera hur vi planerar undervisningen för att uppmärksamheten och nyfikenheten ska väckas. Vidare beskriver även författarna olika minnesstrategier, som första bokstavsmetoden. Metoden innebär att du tar första bokstaven och gör en ramsa eller mening som bildar ledtrådar till vad du ska minnas. Ett exempel är Vi ska Laga, Ni ska Äta för de halländska åarna Viskan, Lagan, Nissan och Ätran.

Nu ska jag snart lyssna på Christer Olssons avsnitt i Framgångspodden, som Linda Blomdahl lyssnade på innan hon kontaktade Christer med ett förslag om en bokidé.

Viktoria Lundström
tf rektor
Hovshagaskolan

Nya böcker för nyfikna läsare

Läs fler bokrecensioner och ta reda på hur du gör för att själv bli en recensent på Pedagog Växjö.

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida