Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Ali är en trygg vuxen för hela Kungsmadskolan

DELA

Ali är en trygg vuxen för hela Kungsmadskolan

En relationsbyggare av rang har mottagit personalstipendium för gymnasiet 2021. Möt Kungsmadskolans elevvärd Adbirisak Ali Dige.

Ali Dige med blombukett på Kungsmadskolan

Adbirisak Ali Dige får personalstipendium för gymnasiet 2021 för sina trygghetsskapande insatser på Kungsmadskolan. Foto: Anna Fritzén

I november är det fem år sedan han började sitt arbete på Kungsmadskolan som elevvärd. En tjänst vars innehåll Adbirisak Ali Dige i allra högsta grad varit med och utformat. I juni var han en av dem som fick ta emot personalstipendium 2021 för sina framstående insatser.

På väg in i den sommarlovsstängda skolan möts vi av kollegor till Ali som alla vill gratulera honom till stipendiet. ”Bra gjort!” och ”Det är du väl värd!” ”Vad fin du är i dag och vilka vackra blommor!” Alla har något att säga till 39-åringen som byggt relationer och ökat trivseln på Kungsmadskolan i snart fem år.

— Mitt jobb är utanför klassrummet, jag är en vuxen bland elever. Jag rör mig hela tiden i korridorerna, jag äter pedagogiskt. Jag har kontor här mitt i som eleverna gärna får komma till.

Det var ett mail från gymnasiechefen Christian Sandahl som meddelade Ali den glada nyheten: Du är årets personalstipendiat för gymnasiet.

— Det var verkligen en överraskning, det var en jätteskön känsla och jag blev väldigt glad, säger Ali.

Mellan åtta och halv fem varje skoldag rör han sig i skolans korridorer, med uppmärksamhet. Här samtalar han med dem som vill och dem som behöver. Han jobbar nära skolans elevhälsa. Om någon elev verkar må dåligt så tar han det vidare.

— Jag kan berätta vad jag sett och lämna det vidare till kurator eller skolsköterska. Jag är inte expert men jag ser saker hela tiden och så kan jag hjälpa eleven att få mer hjälp.

Han är ett känt ansikte för alla på skolan och en person att slå följe med. Det händer ofta att elever kommer förbi Ali runt lunch och undrar om han har ätit, om han vill följa med och äta. Passar det med hans övriga jobb så hakar han på. På gymnasiet är det förstås inte så vanligt med anställda som äter pedagogiskt men det gör Ali. Det gör det möjligt för honom att möta upp en elev som han sett tycker det är jobbigt att gå in i matsalen själv.

— Mitt jobb är att skapa en trygg relation med eleverna, de ser mig varje dag. De kan fråga mig om praktiska saker som var rektor sitter eller hur man kontaktar skolsköterskan. Om eleverna är trygga och mår bra på skolan så går de på lektionerna.

Jobbet innebär också att lösa problem under uppsegling och avvärja en del konflikter. Det händer till exempel att elever från andra skolor kommer in på skolan. Skolan har över tusen elever, att känna igen exakt alla verkar omöjligt.

— Erfarenheten har lärt mig att se fort när det är någon utomstående som är inne på skolan. De rör sig på ett annat sätt, vet inte riktigt var de ska gå och när det blir tomt i korridorerna eftersom nästa lektion har börjat så är de kvar. Ibland kommer någon annan elev till mig och säger: ”Ali, han där borta, han går inte på den här skolan”.

Han är noga med att vara vänlig – och tydlig.

— Jag går inte in i konflikter. Jag pratar med eleverna – lugnt. Jag brukar fråga om jag kan hjälpa till med något. Vill man ha information om skolan kan man gå till receptionen. Sedan berättar jag att det här inte är allmän plats och att det bara är elever på skolan som får vara här.

Allt som händer som inte är okej tar han vidare till cheferna. Och behöver han snabb hjälp blir det ett larmsamtal.

Alis centralt belägna kontor är välbesökt, här tittar elever in då och då och ber att få sitta en stund. Det är litet men funktionellt: i det avlånga rummets ena ände finns Alis skrivbord; i det andra ett runt bord med flera stolar och en målarbok med mandalas som elever färglagt i glada färger.

— Stör vi dig, Ali, frågar de när de sitter här. Men det gör de inte, de får så gärna sitta här. Ibland har någon kommit på att något som sas under en tidigare situation kanske inte var så bra gjort och vill gärna berätta det. Det är så; det måste få ta tid och när det gått några dagar kanske man kommer på själv att man kunde gjort på ett annat sätt.

Han försöker att bemöta eleverna lågaffektivt. Han är tydlig med sina gränser mot eleverna, det skapar trygghet och tillit, menar han.

— Det är deras tid nu, det är deras skola, jag har stor respekt för det. Jag önskar bara att de har det bra här, att det går bra för dem.

Varje läsår bjuder på nya utmaningar i form av nya elever att lära känna, de fyra första veckorna är viktiga för att skapa relationer med de nya eleverna. Det är nya attityder och nya konflikter. Flera hundra nya elever ska förstå vem han är och vad han gör när han trampar fram och tillbaka i korridorerna. Det gäller att skapa rutiner och bidra till trygghet, det lönar sig längre fram.

Ali trivs väldigt bra på sitt jobb och även om han redan tidigare var en social person med stort intresse för människor, har han utvecklats mycket i att bygga relationer de senaste fem åren. Han erkänner samtidigt att vissa situationer fortfarande är utmanande. Det är en balansgång att nå fram till en elev i affekt.

— Jag blir bättre och bättre på att hantera det. Jag tror att det är en tillgång att jag inte dömer någon, du får vara precis som du är, alla är olika.

Född i Somalia kom han till Sverige 2008. Då hade han gått gymnasiet i Kenya. Sin eftergymnasiala utbildning har han skaffat genom att arbeta här, forma sin egen tjänst, gå kurser genom arbetet, läsa om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, konflikthantering och lågaffektivt bemötande.

— Jag har alltid velat jobba med ungdomar. Det viktigaste för mig är att de lyckas i skolan, att de lyckas i samhället. Då är jag nöjd, säger Adbirisak Ali Dige.

Text och foto: Anna Fritzén

Motivering:
Ali har på ett systematiskt och förtjänstfullt sätt jobbat för ökad trygghet och säkerhet på Kungsmadskolan sedan 2016. Alis huvudsakliga uppdrag går ut på att vara en trygg vuxen som rör sig i skolans öppna ytor. Ali möter alla ungdomar på ett lugnt och förtroendeingivande sätt och har lätt för att bygga relationer med och mellan ungdomarna. I sitt uppdrag har Ali tät kontakt med skolans övriga personal och han är starkt bidragande till den lugna och trygga arbetsplats som Kungsmadskolan är idag för såväl elever som personal.

Övriga stipendiater 2021:

Åsa Mönster, kurator, södra området
Nina Ivarsson, förskollärare, Palettens förskola
Linda Delefelt, skolsköterska, Pilbäckskolan
Consuelo Olivares Serrate, förskollärare, Högstorps förskola



Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida