Ledartips för att äga sitt klassrum
Det kräver träning, prövning och erfarenhet men boken Att äga klassrummet visar hur det kan gå till att komma just dit. Recensenten Jennie Blomkvist läste och blev peppad.

Vem vill inte äga klassrummet? Klara tips om ledarskap kommer från Karin Boberg och Anna Sterlinger Ahlring.
Titel: Att äga klassrummet — 10 perspektiv på ledarskap för lärare
Författare: Karin Broberg och Anna Sterlinger Ahlring
Förlag: Gothia fortbildning
Bra för: Lärare i grundskolan och gymnasiet som vill utvecklas som ledare och lärare. Boken kan användas för egen fortbildning såväl som tillsammans i ett kollegium.
Minus: Det krävs mod och kan vara svårt att tala om ledarskap då det kan bli personligt.
Att äga klassrummet är en riktigt träffande titel på en nyutkommen bok där ledarskap i klassrummet står i fokus. För hur gör man egentligen för att leda en klass på riktigt? Och vad hände när det blev stökigt i klassrummet? Vad hade du kunnat göra istället?
Här får du en massa konkreta tips och tankar som hjälper dig sätta fokus på och ger dig modet att ta reda på vad det är som kan utvecklas i just ditt ledarskap. Upplägget kan liknas vid en handbok med bakgrundstexter, råd och frågeställningar att reflektera kring. Ledarskapet belyses utifrån tio olika aspekter såsom “Det lustskapande ledarskapet” och “Det kroppsliga ledarskapet”. Ledarskap kommer med träning, prövning och erfarenhet och är något som alla kan bli bättre på.
Avslutningsvis några peppande ord från författarna själva: "Om du haft en riktigt jobbig dag, vilket händer oss alla, kan du gå till den här boken och läsa några sidor som gör att du åter sträcker på ryggen och tänker att det här ska vi nog få till. Tillsammans kommer vi längre!"
Jennie Blomkvist, lärare i svenska och SO
Pär Lagerkvistskolan 7-9