Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Dramatisk flykt blev engelsk lärobok

DELA

Dramatisk flykt blev engelsk lärobok

Lärarstudenten Khuteibe Jabar Hashims flykt från Irak till Sverige har blivit en bok — på engelska. Han skrev den själv i höstas och under vårterminen läser eleverna i årskurs 6 på Hovshagaskolan hans historia och reflekterar enskilt och tillsammans.

Khuteibe Jabar Hashim

Khuteibe Jabar Hashim har skrivit ned sin berättelse och för det är han tacksam. Foto: Evelina Stråhle

Titeln är Birds flying high och på omslaget sitter en ensam pojke under ett träd och tre bortflygande fåglar. Det är en självupplevd berättelse om hur en 13-åring till slut tvingas lämna hem och föräldrar för att börja på nytt. Det är totalt tolv kapitel och varje avsnitt är komplett med frågor kring läsförståelse och vokabulär samt avslutande skrivuppgifter av olika slag. Flera saker samverkade till att det verkligen blev en bok.

— Jag studerar till gymnasielärare i engelska och religion och läser min näst sista termin, säger Khuteibe Jabar Hashim, som bott i Växjö sedan han kom till Sverige. Vi har läst en hel del litteratur och psykoanalys i min utbildning och jag kände mig motiverad att besöka mitt förflutna och återuppleva det genom att skriva den här boken.

Utbildningen gav honom verktygen att skriva och analysera, även om boken inte var en uppgift i sig. Inspiration kom också från ett annat håll. Parallellt med studierna arbetar han nämligen på Hovshagaskolan som elevassistent men också med att undervisa både treor och sexor i bland annat engelska. De vill hela tiden veta mer.

Boken Birds flying high

Liten bok med stor berättelse. På 44 sidor, inklusive frågor och uppgifter, berörs ämnen som trauma, känslomässig utveckling, tillhörighet och immigration.

— Min årskurs sexa har inspirerat mig att skriva den här boken så jag dedicerar den till dem, säger han. Det här är helt och hållet en sann historia. Det är jag som kommer till Sverige. Boken är skriven utifrån mig själv och huvudpersonen är en ambitiös person som har väldigt traumatiska problem som han måste hantera.

Minnen är dock inte alltid lätt att fånga eller beskriva och det gäller även de som Khuteibe Jabar Hashim har från tiden före, under och efter flykten.

— Jag hade förträngt det som hände, tills jag skrev boken hemma. Det var en väldigt svår och känslomässig period, säger han.

I boken har ingen person några namn och få platser är definierade. Det är ett medvetet berättartekniskt grepp av Khuteibe Jabar Hashim. Läsarna får själva fylla i luckorna och tomrummen med länder, namn och känslor, jobba med sin egen fantasi och inlevelseförmåga. Det blir så opersonligt att det går att prata om för alla, menar han.

Ibland mindes han helt enkelt inte vad som hade hänt eller avstod från att skriva ut det.

— I boken får man till exempel inte reda på hur det gick till när min bror kidnappades och det vill ju eleverna veta: Hur blev din bror kidnappad?! Men då finns istället en uppgift i slutet av kapitlet där de själva ska beskriva hur brodern blir kidnappad.

Kapitelsida

Fåglar finns med i hela berättelsen.

Ett annat exempel är en av frågorna som hör till kapitel 4: ”Why do people lock birds in cages?”

— När jag frågade eleverna hur en instängd fågel kände sig skrev de jättejättefint. Då sa jag det är helt rätt, det är precis så jag kände mig som 13-åring när jag satt i fängelse.

I boken får eleverna också reflektera över känslor som längtan.

— Jag skriver till exempel att huvudpersonen inte träffat sin mamma och pappa på fyra år och då frågar jag eleverna hur det är när föräldrarna är borta över en helg och så kommer söndagen och du längtar tills de kommer. Men den här pojkens söndag varar i flera år.

På Hovhagaskolan har årskurs 6 jobbat läst ett kapitel i veckan.

Frågor ur boken

Till varje kapitel hör olika uppgifter.

— På onsdagar läser vi texten tillsammans, översätter, går igenom svåra ord och reading questions, först enskilt, sedan par och alla tillsammans. Avsnittet writing är alltid läxa och där ska man själv oftast reflektera, avsluta och sammanfatta vad man har läst, berättar Khuteibe Jabar Hashim.

Responsen är alltifrån minoritetens ” oh nej ska vi läsa den här boken igen!” till majoritetens entusiasm.

— De tycker att det är kul och vill veta mer och tycker att jag är elak som inte vill berätta allt, säger han och skrattar.

Khuteibe Jabar Hashim tror att Birds flying high kan användas till årskurserna 6-9 och till unga vuxna. Han tycker att det är väldigt bra att barnen får sätta sig in i känslor och situationer men göra det på sitt sätt. Svåra saker behöver inte förklaras med det ytliga som ”där är en invandrarkille som mår dåligt för att det är krig”. Men det är heller inte lätt att bara låta någon berätta vilka svåra saker hon eller han har varit med om.

— Det vore bra om man i årskurs 6 eller 8 eller 9 får en ökad förståelse över att människor flyr från ställen, inte bara flyttar. Jag skriver ju om kidnappning, hot och om en pojke som flyr med sin bror utan mamma och pappa.

Khuteibe Jabar Hashim skulle mer än gärna hjälpa till att introducera boken i andra klasser, när pandemin tillåter. Han hoppas att boken kan leda till gemensamma samtal och hans förhoppning ligger på en högst individuell nivå.

— Om den här boken används på en annan skola och kan förändra en enda persons liv, som också kan få hjälp av andra elever, så har jag mer än lyckats.

Boken har ett öppet slut, också det var medvetet. Verkligheten berättar mer.

— Mina föräldrar kom hit och vi är glada och lyckliga och tar hand om varandra och vi mår bra. Så den här boken har faktiskt fått ett lyckligt slut. Det är jag mycket tacksam för, säger Khuteibe Jabar Hashim.

Han är också tacksam för att han verkligen tog sig tid att skriva. Birds flying high är publicerad på Book on demand och finns på de flesta nätbokhandlare. Alla ämnen passar kanske inte i skolans värld, men Khuteibe Jabar Hashim rekommenderar andra att skriva.

— För mig har det varit bra att tvingas att skriva detta i stället för att förtränga det. Det är mycket enklare att gå vidare om man vet var man kommer ifrån.

Text: Agneta Myrestam

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida