Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem En riktig handbok om att läsa och skriva

DELA

En riktig handbok om att läsa och skriva

Högläsning, inkluderande skrivundervisning, dyslexi och mycket mer än så, hittar recensenten Sanna Röök i den matiga boken Skrivundervisningens grunder.

Boken Skrivundervisningens grunder

En riktig handbok är Skrivundervisningens grunder.

Titel: Skrivundervisningens grunder (2020)
Författare: Karin Forsling & Catharina Tjernberg (red.)
Förlag: Gleerups
Bra för: lärare och lärarstudenter från förskoleklass och uppåt
Plus: Alla tips och råd man kan använda i undervisningen.
Minus: Att man inte kan komma ihåg allt i huvudet eftersom det är så mycket samlad information.

Skrivundervisningens grunder är en ny bok fullspäckad med inspiration för alla lärare och blivande lärare som vill veta mer om hur man lär elever skriva. Boken är ett samarbete mellan några av Nordens skriv- och läsforskare och yrkesverksamma pedagoger som ger handfasta tips på övningar man kan använda i läs-och skrivundervisningen och som ger förklaringar på varför den tidiga skrivundervisningen har stor betydelse för barns läs- och skrivutveckling.

Eftersom det är många författare med olika erfarenheter tror jag att man kan hitta något som passar till varje elev. Många har med egna exempel från sin egen undervisning som kan vara igenkännande eller bidra till aha-upplevelser och inspiration till hur man själv vill bygga sin egen skrivundervisning. En del tips är så klart inga nyheter men ger en påminnelse om vad som är betydelsefullt för att skapa en bra skrivundervisning, till exempel att det är viktigt att skapa lärmiljöer och erbjuda material som utvecklar läsningen och skrivandet.

De olika kapitlen är varierande och inspirerande på många olika nivåer. De belyser saker så som elevernas olika erfarenheter, grammatikundervisning, bedömning, grundläggande förmågor, inkluderande skrivundervisning, flerspråkighet, dyslexi, högläsning och mycket mer. Det här är en handbok som varje lärare som arbetar med läsande och skrivning bör ha tillgång till.

Sanna Röök, klasslärare i år 1-3
Ljungfälle grundsärskola

Nya böcker för nyfikna läsare

Läs fler bokrecensioner och ta reda på hur du gör för att själv bli en recensent på Pedagog Växjö.

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida