Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Utmaningar när idrotten kliver utomhus

DELA

Utmaningar när idrotten kliver utomhus

Pandemi eller inte, lärare och elever ska ut och röra sig när idrott och hälsa står på schemat. Vissa idrottslärare har extra utmaningar när tillgång till inomhushall inte ens finns.

Ola Strand vid ett träd

Ola Strand är idrottslärare i Sandsbro och har undervisat en hel del utomhus. Foto: Annica Vinblad

Ola Strand på Sandsbro skola och Daniel Lukoczky i Lammhult har båda erfarenheter och tankar om vad som behövs för att idrott ute ska bli bra. Två orter, två skolor och två idrottslärare som gillar att undervisa ute och som har elever som tycker likadant. Inte alla dagar kanske och inte i alla väder, men som grundinställning.

Ola Strand är idrottslärare på Sandsbro skola och har åk 4-6 i idrott. 2003 började han jobba med bara idrott och det har mest varit på högstadiet. Daniel Lukoczky har jobbat som idrottslärare i 14 år. Nu undervisar han på högstadiet i Lammhult och har nyligen också tagit över åk 5 och 6.

Daniel Lukoczky sitter på en snöskulptur

Daniel Lukoczky är idrottslärare i Lammhult och kommer att vara utomhus mycket framöver. Foto: Hugo Carlsson

Vilka erfarenheter har ni av att undervisa idrott och hälsa utomhus?

— Normalt sett är jag ute fram till v. 42 ungefär och sedan går jag ut igen tidigt i april, lite beroende på vädret, säger Ola Strand. När jag kom till Sandsbro hösten 2017 fanns ingen idrottssal eftersom den hade brunnit ned innan jag kom. Vi var ju ute hela höstterminen till första december ungefär. Det var vanlig höst, ganska regnigt och när det var spöregn fick vi vara under tak vid fotbollsplanen, Sandavi. Där lånade vi också omklädningsrum. Vi var ute i ur och skur och det funkade, men det var tufft som lärare att vara ute 8 till 15. Ungarna var helt fantastiska måste jag säga; det var inte mycket gnäll. De var ju vana barnen, eftersom de hade haft utomhuslektioner länge.

Daniel Lukoczky tycker personligen att det är fantastiskt kul att vara ute.

— Där gör vi mycket som eleverna inte stött på tidigare i sina liv. Framför allt är det ju våra nysvenskar som inte haft aktiviteter utomhus. Det är spännande och en utmaning – inte minst kulturellt – att förklara att skogen inte är farlig, där finns inga djur som vill äta upp en och vatten är inte heller farligt.

Daniels erfarenhet av utomhusundervisning har hittills varit säsongsbaserad där undervisningen har varit inomhus senhöst till våren och därefter utomhus med enstaka förändringar. Men nu byggs det nytt i Lammhult.

— Två år framöver ser det annorlunda ut då vi bygger en ny skola och hälften av mina lektioner är utomhus oavsett väder, säger Daniel Lukoczky. Under hösten har jag haft högstadiet utomhus enligt schemat varannan lektion, men från och med vecka 4 och fram till sportlovet kommer jag bara att vara utomhus med alla grupper.

Vilket är det viktigaste att tänka på när man har undervisning utomhus?

— Du själv ska ha rätt kläder, säger Ola Strand. Du är ute hela dagar och då behöver du bra skor och vindjacka till exempel. Bra också om du byter miljö ibland. Om man har tillgång till grusplan, fotbollsplan eller skog kan man göra samma sak fast bara byta miljö. Det kan bli ett lyft att göra en uppgift eller lek i skogen istället för på en asfaltsyta.

Daniel Lukoczky har också tankar på kläderna, elevernas kläder och han klassar det som den stora utmaningen att få eleverna att ha rätt material med sig.

— För tio minus behöver man viss typ av kläder och för nollgradigt och regn en annan. Det är svårt när det är fuktigt ute och de kommer i sina tygskor och sneakers och blir blöta och det kan vara svårt att fokusera på undervisningen om man är blöt eller kall. Men det är ju en kostnadsfråga att till exempel ha kängor som tål väta.

— Jag vet att ungarna hade älskat att göra allt ute om förutsättningarna hade varit perfekta men det är ju inte perfekt. Det är snudd på hyckleri att säga att den svenska skolan ska vara likvärdig när utomhusidrott kan hänga på utrustningen.

Daniel tycker i och för sig att det knappt finns olika årstider i Lammhult (även om det kan komma snö och minusgrader något år) och han kan verkligen förstå om det är svårt att köpa på sig utrustning för en vinter då och då om man inte kan utnyttja den så mycket.

— Säkerhet är en annan del som är väldigt viktig att tänka på då man ofta lämnar skolans område. Det tredje är att utmana eleverna till att uppskatta att vara utomhus då fler och fler hamnar inomhus på fritiden, säger Daniel Lukoczky.

Kan ni ge exempel på fallgropar som idrottslärare ska försöka undvika att falla i?

— Gör det enkelt och vrid inte runt på dig, säger Ola Strand. Visserligen har eleverna förväntningarna att det ska vara roligt och det är bra att de kommer med den känslan, men det kan räcka med att byta miljö. De centrala att de ska tycka att det är roligt att komma och känna lusten att röra sig. Ibland om man försöker plocka in nya saker, kan det faktiskt mest vara för sin egen skull.

Daniel Lukoczky är inne på samma linje.

— Gå inte för fort fram, säger han. Eleverna behöver repetition och jag har märkt att de uppskattar att få prova på för att lära sig mer och mer. När allt faller på plats hos eleverna och de klarar nya saker växer de med uppgiften. När man är utomhus kan många olika saker hända på vägen. Då gäller det att vara flexibel och kunna byta spår och inte vara helt låst till planeringen.

Ola Strand tycker om att göra samarbetsövningar och berättar om tidigare erfarenheter, före coronapandemin, då man blandat grupper och gjort mänskliga pyramider. Det kan vara ett bra sätt att komma samman om man behöver det och då anpassa grupperna efter behovet.

— Jag fotograferade, visade ett bildspel i klassen och de kunde skratta både åt varandra och åt sig själva.

Text: Agneta Myrestam

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida