Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Tre frågor till Emmelie Havskog

DELA

Tre frågor till Emmelie Havskog

Emmelie Havskog, F-3-lärare på Braås skola, har fått tre frågor att svara på från Marcus Flink som jobbar på Elin Wägnerskolan.

Emmelie Havskog

Vad är det roligaste med att undervisa barn på lågstadiet? Berätta något roligt minne som du varit med om!
— Det går inte välja bara en sak som gör det roligt att undervisa elever på lågstadiet. En sak är att du nästintill blir elevernas största idol. Lappar och teckningar med hjärtan och enhörningar och fotbollar på samt att eleven i fråga skrivit "vädens besta fröken", är helt underbart. Det är så härligt att möta elevernas glada ansikten varje morgon och så härligt när de vill berätta om allt möjligt under morgonsamlingen, till exempel om sin grannes kusins pappas jobbarkompis som har namnsdag. Fantastiskt! Det är också så härligt att eleverna på lågstadiet är så öppna för allt. De bryr sig inte om att killar gillar rosa eller att tjejer älskar lastbilar. Oförstörda! Det ger många härliga diskussioner i klassrummet, om alla människors lika värde och att alla människor har rätt att vara som de vill...

Men det mest fantastiska av allt med att undervisa på lågstadiet är när elever som kämpar med sin läs- och skrivinlärning plötsligt lyckas. När jag hade min förra kull med elever och de gick i årskurs 2, hade jag två elever som hade jättesvårt med att skriva. Plötsligt en dag när vi skulle skriva dagbok om veckan, hade båda eleverna lyckats skriva tre sammanhängande meningar var och lyckan jag såg i deras ögon då, var helt magisk att få ta del av.

Vad ser du som det största problemet i skolan och ditt arbete just nu? Motivera gärna ditt svar. Hur hade du velat ha det istället?
— Det största problemet just nu är att vi har många elever som vi inte har full möjlighet att ge all den hjälp de behöver. Vi har begränsat med resurser, vilket resulterar i att elever som till exempel har stora språkliga svårigheter, sitter med på den "vanliga" undervisningen hela tiden, där jag inte har tiden/kunskapen att stötta fullt ut. Detta leder till att de hamnar efter kunskapsmässigt. Jag hade önskat att det inte var så svårt att få resurser till dessa elever så att de snabbare kan utvecklas genom att få den hjälp de behöver. Vi har dock turen att ha både speciallärare och specialpedagog i arbetslaget, men eleverna är många och de hinner inte stötta alla så mycket som de hade behövt. Önskvärt hade varit att ha fler resurser, utöver speciallärare/specialpedagog, som kunde intensivträna med dessa elever, flera gånger i veckan.

På lågstadiet har jag hört att ni undervisat med personal utifrån om skolan och trafikvett. Livsviktiga frågor. Berätta lite mer om hur det går till när ni undervisar eleverna i cykelvett och trafiksäkerhet. Är det viktigt att läraren också kan sina cykelregler och därmed föregår med gott exempel?
— Det är på mellanstadiet de undervisat med personal utifrån om cykel- och trafikvett och jag kan inte svara på hur upplägget var, men det är såklart jätteviktigt att lärarna föregår med gott exempel och har koll på trafikregler. På lågstadiet har vi dock också arbetat med trafiken. Då har vi inte rört oss så mycket ute i trafiken, mer än att vi gått runt i samhället på gångvägar och letat efter vägskyltar och pratat om vad de betyder. Då är det viktigt att läraren har koll på vilken sida vi ska gå på samt har koll på att eleverna är säkra, genom att vi går tillsammans och hela tiden pratar om hur man ska agera på olika ställen i trafiken.

Till sist, till vem vill du ställa dina tre frågor till?
— Mina tre frågor vill jag skicka till Anna Bengtsson, verksamhetsutvecklare på utvecklingsavdelningen, utbildningsförvaltningen.

  1. Du arbetar som verksamhetsutvecklare. Vilken är den största utmaningen med ditt arbete?

  2. Du håller i en utbildning "Att leda kollegialt lärande", som jag tycker är en väldigt bra och givande utbildning. Vilket är, för dig, det mest givande projekt du varit med i?

  3. Om du kunde göra det idag: Vad skulle vara först på listan att ändra inom skolans värld?

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida