Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem När Corona fick kropp och historia

DELA

När Corona fick kropp och historia

En pandemi är inte längre något ogripbart, utan har blivit både verklighet och vardag ute i förskolor och skolor. På förskolan Paletten i Växjö fick Corona både kropp och spännande historia när barnen reflekterade och barnskötare Fatmire Ardolic lyssnade.

Fatmire Ardolic

Vid små runda bord kan stora saker bearbetas. Det vet Fatmire Ardolic på förskolan Paletten, avdelning Da Vinci.

I våras var inget riktigt sig likt någonstans och och frågorna hopade sig i skolor och förskolor om hur man skulle hantera oron för det då nya viruset. Skolpsykolog Inge de Jong fastslog i mars på Pedagog Växjö att nyfikenhet, lyhördhet och fakta var en bra kombination.

Fatmire Ardolic och hennes kollegor på avdelningen Da Vinci på förskolan Paletten befann sig på en ganska öde arbetsplats i början av pandemin. På avdelningen Da Vinci gick då egentligen 19 barn i åldrarna 3-4 år, men väldigt få barn kom till förskolan under en period. Det fanns istället möjlighet till utveckling på annat sätt för personalen.

— Vi var förstås här, hade öppet, och utnyttjade tiden till att ställa ordning miljöer och att läsa litteratur. Det var väldigt bra, säger Fatmire Ardolic.

Boken som personalen läste var Karin Furness: Formulera – bild och projekt i förskolan som beskriver tecknandet som en stark kommunikativ handling. Tankarna kring boken kom väl till pass när de få barn som verkligen kom till förskolan saknade dem som inte var där. Vart hade de tagit vägen? Och vad var det med det här handtvättandet som blivit ännu mycket viktigare?

— Det började med att ett barn gick in till matsalen utan att tvätta händerna och ett annat ropade: ”Du måste tvätta händerna för det är Corona”, berättar Fatmire Ardolic.

Det blev upprinnelsen till både flera samtal och många teckningar på avdelningen. Fatmire Ardolic slog sig ned med de två barnen, som tvättat och inte tvättat händerna, och de fick uppdrag att teckna sig fram till hur Corona såg ut. Teckningarna av Corona stående tillsammans med hela familjen blandades med historier om Corona var ett grönt monster eller har magi eller huruvida Corona kan köra bil och gillar vattenmelon:

”Corona kan knacka på dörren, men jag kommer inte att öppna, jag kommer att säga stopp… kom inte in till mig.”

”Vi måste ha munskydd så att inte Corona luktar på min mun. Vi måste tvätta händerna med vatten, tvål och handsprit. Coronaviruset kan bli gammal och mår inte så bra.”

Teckning av en familj och Corona

"Corona är en stor familj", tyckte ett av barnen som tecknade och pratade sig genom pandemins första tid.

— Vi pratade och tecknade mycket, säger Fatmire Ardolic. Vi pedagoger valde att samla barnen och prata om denna sjukdom och detta ledde till att barnen blev nyfikna och många av barnen ville uttrycka sig i form av teckningar. Barnen tecknade hur dom trodde att Corona såg ut och vad den hade för egenskaper. Detta blev ett stort samtalsämne och barnen pratade om detta länge och fortsatte att teckna. Vi vuxna har också varit noga med att berätta för barnen hur viktigt det är att tvätta sina händer flera gånger om dagen och att man hostar och nyser i armvecket. Vi upplever att alla barnen är noga med detta nu.

Nu i höst är alla barn tillbaka, oron har lagt sig en del, även om barnen undrar lite varje dag. Vilka lärdomar tycker Fatmire att hon och kollegorna gjort under de här månaderna?

— Vi som förskolepersonal känner att vi har gjort det möjligt för alla barn att känna sig trygga i en orolig tid. Som exempel när det var förskolans dag har vi pedagoger visat att vi kämpat med att behålla vårt lugn och sprida glädje i vår undervisning. Även om det uppstår någon form av kris så är behovet av en lärorik och en jämlik start i livet det viktigaste för alla barn, säger Fatmire Ardolic.

En god handhygien lever kvar i tanke och handling; barnen påminner varandra.

— När vi går i väg någonstans har barnen börjat säga: ”Inte hålla handen, det är ju Corona.” Då får de gå jämte varandra, säger Fatmire Ardolic.

Text och foto: Agneta Myrestam

Reflektera mera

Har du som vuxen erfarenheter eller tankar från skola eller förskola, som är relaterade till coronapandemin? Hör gärna av dig till Pedagog Växjö och berätta vad.

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida