Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Humor i skolan

DELA

Humor i skolan

Jessica Kreutner-Karlsson jobbar på lilla Ör skola. Här beskriver hon hur humor hjälper henne i kommunikation med eleverna. Det brukar bli bra!

Bild

Eftersom jag har förmånen att jobba på en liten skola, så kan jag läsa av mina elever, jag vet vad som gör dem osäkra, ser när de inte förstår och vet vilka olika typer av humor de har. Varje elev är en egen individ, så om man alltid behandlar alla lika så kommer man aldrig att nå fram till alla. Och det är oerhört viktigt just att kunna nå fram för att eleverna ska kunna förstå och känna sig trygga, både med mig och varandra.

Vi lär oss ofta hur vi ska bete oss vuxet och pedagogiskt i många situationer, och det stämmer för det mesta. Men ibland måste man bara få skratta åt saker och ting när det går fel. Detta måste man givetvis ha lite känsla för, för det är inte i alla situationer det är läge att börja skratta. Men när elever är i affekt och man inte kan nå dem genom att vara lugn eller inte kan nå fram till dem för att de ska lugna ned sig så kan humor vara ett bra sätt. På något sätt kan det bryta affekten och få dem att tänka på något helt annat. När en elev är så uppe i affekt och de skakar av frustration och ilska så kan jag ibland helt enkelt bryta av med att säga något i stil med ”min dag började idag med att min hund bajsade på dammsugaren hemma, tror du det var hans försök att typ städa upp efter sig själv?” Detta får ofta eleven att stanna upp och titta på mig som om jag vore en utomjording. Och där har jag nått mitt mål, nu gäller det att spinna vidare på detta, få in deras typ av humor och skratta åt incidenten som jag hade hemma. När vi skrattat färdigt och pratat ett tag så har adrenalinet lagt sig, en relation har uppstått och det blir lite lättare för eleven att berätta om vad som gått fel och hur det blev som det blev.

Det är inte bara i dessa situationer humorn kan vara viktig, utan kan även komma väl till pass vid andra tillfällen. Istället för att tjata och vara den jobbiga (som barn är kanonbra på att stänga av öronen inför) så kan man gå fram till eleven när de gör något som de absolut

inte får göra och fråga om hur de tänkte här, vad var deras plan. Oftast vet eleverna varför de inte får göra vissa saker och vad som kan gå ”fel”. När de berättar vad som kunde gått fel så kan man fråga om de fortfarande tycker att det är en bra ide. Sen kan vi skratta lite åt det ihop och prata om hur inte glada elevernas föräldrar hade blivit om jag skickade hem dem trasiga. Nu är det inte säkert att eleverna i fråga gör om samma sak igen men risken är betydligt mindre. Och om de påbörjar det igen så säger man bara ”arga föräldrar” samtidigt som man ler. Då brukar de skratta och sluta upp.

Jessica Kreutner-Karlsson, Ör skola

#DetHärBlevBra är ett tema där vi samlar medarbetares berättelser om när det gick riktigt bra. Se det som en inspiration och om du använder samma upplägg: återkoppla gärna till författaren av artikeln! Kanske gjorde du det till något ännu bättre?

Relaterade inlägg

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida