Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Björnen Bruno besöker

DELA

Björnen Bruno besöker

Ännu en nalle är på äventyr! På Ulriksbergskolan har föräldrar fått med sig Bruno till jobbet så att han kan berätta hur det är på olika arbetsplatser. Uppskattat av både barn och föräldrar, berättar läraren Lars Arvidsson.

Bild

"Jag är orädd, nyfiken, bekväm i alla sociala situationer, reser gärna långt i jobbet och får aldrig träsmak av att sitta länge då min bakdel både är mjuk och lurvig."

Detta skulle man ju kunna tro är delar av mitt CV, men det är det inte. Det är några av Björnen Brunos egenskaper.

Björnen Bruno är helt enkelt ett koncept där jag låter en nallebjörn besöka elevernas föräldrars arbetsplatser. Föräldrarna fotar björnen i olika situationer på arbetsplatsen som om han är där på ett studiebesök. De besvarar även frågor som eleverna har ställt om företaget. Allt framställt inför eleverna som om Björnen Bruno ställer frågorna själv och verkligen utför saker på deras arbetsplats.

De nya kunskaperna från Björnen Brunos studiebesök utnyttjar vi sedan i skolan till att producera texter, göra praktiska saker inom NO och teknik bland annat.

Jag kom på konceptet med Björnen Bruno sommaren innan jag skulle börja arbeta med en ny årskurs fyra. Jag ville ha något projekt som rullade under hela läsåret och som jag kunde utnyttja i många olika ämnen. Jag är övertygad om att ämnesintegrering och kunskaper som vävs in i ett större sammanhang ger ett bättre resultat. Både att skriva texter, lära sig nya saker inom NO och SO och samtidigt integrera elevernas omvärld i undervisningen. Framför allt ville jag komma ifrån att skrivningen i svenska mest blir en massa lösryckta berättelser som eleverna ska producera under året. Jag har under många sömnlösa nätter legat och tänkt på hur man på ett lätt och smidigt sätt kan få in kunskap om företag och föreningar i skolans närhet i undervisningen. Eller ja, i alla fall en och annan kafferast på jobbet har jag funderat på detta. Hur ska man kunna få in det utan att göra studiebesök eller prao, som såklart är bra det också men lite mer krävande?

Under årets första föräldramöte presenterade jag konceptet med Björnen Bruno och sedan ställde jag den retoriska frågan till föräldrarna: "Vad tycker ni låter smidigast? Att ha 50 stycken tioåringar på studiebesök på era arbetsplatser eller att ta med Björnen Bruno och besvara elevernas frågor via mail?" Samtliga föräldrar skrev glatt upp sig på listan med kontaktuppgifter för att ta emot Björnen Bruno på studiebesök.

Eleverna mottog sedan Björnen Bruno med glädje, nyfikenhet och stort engagemang. Jag skådespelade litegrann och låtsades att Björnen knackade på dörren och besökte klassen första gången.

Många elever önskade att Björnen Bruno skulle få besöka just deras föräldrars arbetsplats. Björnen Bruno kunde ju såklart inte besöka alla elevernas föräldrar under årskurs fyra. Varje besök bestod ju av att eleverna skrev frågor som Björnen Bruno skulle ställa till företaget och sedan var han på besök där i någon vecka innan föräldern mailat mig svar på frågorna tillsammans med lite foton från arbetsplatsen.

Självklart fick Björnen Bruno även besöka arbetsplatser som jag på olika vis kunde utnyttja i min grovplanering i olika ämnen. Björnen Bruno besökte t.ex. Balco när vi läste om hållfasthet i tekniken och VISMA när vi jobbade med programmering. Så utöver de korta faktatexter som eleverna skrev om företagen så gjorde de även enkel programmering och byggde balkonger av glasspinnar.

De största svårigheterna med projektet har varit rättviseaspekten. Måste björnen besöka alla elevernas föräldrar och hur gör man med de som inte har några jobb? Jag prioriterade även de yrken som jag på olika vis kunde dra nytta av i de olika ämnen som jag har. När sedan Corona kom så blev det ju mindre intressant att skicka iväg Björnen Bruno eftersom att många arbetade hemifrån.

Sammanfattningsvis så är i alla fall detta ett koncept som jag kommer att fortsätta med på grund av att det skapade engagemang och en möjlighet till ämnesintegrering och insyn i verkligheten.

Om min rektor nu läser detta så vill jag slutligen bara lägga till att allt såklart är starkt kopplat till läroplanen. Och självfallet fick jag inte den roliga idén först utan den uppenbarade sig då jag som vanligt läste läroplanen innan läggdags.

Lars Arvidsson,

lärare Ulriksbergsskolan

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida