Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Filmer om prao – elever lär elever

DELA

Filmer om prao – elever lär elever

På Fagrabäckskolan i Växjö fick elever i nian berätta hur det är att vara ute på praktisk arbetslivsorientering, PRAO. De fick själva spela in filmer som åttorna sedan fick lära sig av. Maria Wingård berättar här hur bra det blev!

Bild

Jag undervisar i svenska och tyska och har praktiksamordnaruppdrag på Fagrabäckskolan. Mina svenskelever i nian har fått arbeta med att göra lärande filmer åt åttorna om prao. Uppgiften gick ut på att gruppvis göra filmer med tips inför prao som jag som praktiksamordnare kan visa för eleverna i åttan när de senare i vår ska ut på sin första hela praktikvecka. Vad ska man till exempel tänka på när man väljer praktikplats och hur gör man för att ta kontakt och fråga, om man vill ordna en plats på egen hand? Niorna ger sina bästa personliga råd och tips inför en lyckad praktikvecka, på ett lättsamt sätt anpassat för åttorna.

Min tanke med uppgiften var att arbetet skulle vara kreativt och värdeskapande där elever lär av elever, och niorna får riktiga mottagare till sina arbeten. Värdeskapande arbeten är alltid givande! Det blir på riktigt, vilket ökar motivationen.

Vi praktiksamordnare har uppmuntrats att använda niornas erfarenhet av prao när vi möter åttorna och detta är ett sätt att göra det på. Här blir dessutom hela klassen delaktig, inte bara de som vill och vågar gå ut i klass och berätta. Jag förvånades av att det inte krävde någon större övertalningsförmåga att få många elever att våga vara med i filmerna. De som inte var bekväma med att synas i bild bidrog förstås ändå i planeringen och genom att filma mm.

När jag presenterade uppgiften för niorna togs idén emot bra och de flesta tyckte att det skulle vara roligt att få arbeta i grupp och jobba kreativt. Här fick de träna sina entreprenöriella förmågor så som att pröva idéer, lösa problem och arbeta tillsammans för att skapa något. Det blev lite fnissigt när de hörde att filmerna ska visas för åttorna på vår skola, att filmerna verkligen kommer att användas och bli till nytta för andra elever. Min förhoppning är bland annat att när åttorna får höra niornas goda råd kanske dessa uppfattas som smarta tips istället för pekpinnar från mig.

Det svåra i grupparbeten kan vara samarbetet – att dra åt samma håll och hjälpas åt, och jag kan som lärare få svårt att värdera de enskilda insatserna. Här valde jag att sitta ner med varje grupp och prata med eleverna om processen; hur de arbetat på idéstadiet, motivering av valt innehåll och vem som bidragit med vad. Istället för betyg fick eleverna ett omdöme på uppgiften med godkänd kunskapsnivå eller mer än godkänd kunskapsnivå. Eleverna var verkligen engagerade i projektet och de tre filmer som klassen har gjort blev trevliga och användbara. Rent filmtekniskt hade vi kunnat lägga ner mer tid på att till exempel få till bättre ljud. Men jag känner att det är tillräckligt bra som det är, och eftersom jag kommer att kommentera filmernas innehåll blir det tydligt nog för mottagarna.

Maria Wingård jobbar på Fagrabäckskolan som praosamordnare

Jag har fått frågor nu i efterhand från niorna som: "När ska du visa filmerna?" och "Vilken av klasserna får se vår film?" Jag hoppas och tror att filmklippen kommer väcka åttornas nyfikenhet och vara ett bra komplement till min övriga information om prao.

Maria Wingård, Fagrabäckskolan

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida