Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Tre frågor till Nils Bergön

DELA

Tre frågor till Nils Bergön

Nils Bergön, lärare i idrott och hälsa på Kungsmadskolan, svarar här på Gunilla Gustafsons frågor om bland annat distansundervisning.

Bild

Hur har det varit att distansundervisa i idrott?

— Att undervisa i ämnet idrott och hälsa är en stor utmaning. Först var det viktigt att bekanta sig med tekniken och de digitala verktygen som behövs. Jag är lite förvånad hur smidigt ändå övergången har varit till distansundervisningen. Det kräver att du har flexibiltet och lite nytänkande. Jag tycker det går bra på kort sikt, men det är inte hållbart att bedriva kursen under längre perioder då bedömningsaspekten blir svår utan elevens fysiska närvaro. En positiv sak är att en del elever som ibland har svårt att vara fysiskt aktiva i skolan har mått bra av att arbeta på distans. Det tar jag med mig och kommer använda framöver i någon form när det gäller individuell anpassning i undervisningen.

Har du något tips till grundskolan om det blir aktuellt med distansundervisning?

— Det är viktigt att inte tappa kontakten med eleven. Jag startar varje lektion med ett upprop där alla elever får svara. Då vet jag att tekniken fungerar. Eftersom det blir mycket envägskommunikation från min sida så gäller det att försöka ställa kontrollfrågor. Det är också bra att variera innehållet på lektionen med föreläsning, fysisk aktivitet och ibland diskussionsuppgifter.

Förra vecka körde jag gemensam uppvärmning där jag visade övningar på storbild och eleverna genomförde dem hemifrån i realtid. Vi är en antal lärare i ämnet idrott och hälsa och vi har gemensamt arbetat fram material för distansundervisningen. Det ser jag som en stor styrka.

Det blir för eleverna att föra loggbok och utvärdera sin träning. Vi har tidigare arbetat med ergonomi och konditionsträning. Nu har vi börjat med ett hälsoprojekt som lite summerar kursen för åk 2. Distansundervisningen ställer givetvis extra krav på eleverna att vara fokuserade och ta eget ansvar. Vi har inte samma chans att ge eleverna snabb feedback på deras utveckling i samma grad.

Lärarjobbet kan ju engagera dygnets alla timmar. Hur gör du för att koppla av?

— Jag har en kurs i mental träning där det finns verktyg som jag faktiskt haft nytta av i min egen tillvaro.

På fritiden blir det samvaro med familjen. Att vistas i naturen har en lugnande känsla och det blir många promenader med vår hund Ayla i Bokhultet. Rörlighetsträning har blivit viktigare med åren och den ser jag nu mer som avkopplande verksamhet. Jag har flera intressen och senast har jag öppnat ögonen för numismatik.

Till sist, vem vill du skicka tre frågor till?

— Eftersom jag tidigare gått på Braås skola, vill jag ställa tre frågor till Mats Wahlsten, rektor på Braås skola:

  • Vad fick dig att välja yrket rektor?
  • Vad ser du som din största utmaning med att arbeta som rektor på grundskolan?
  • Det har visat sig att hjärnan mår bra av att man rör på sig. Hur ser du på fysisk aktivitet som en del i undervisningen förutom ämnet idrott och hälsa? Är det något du skulle uppmuntra till?

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida