Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Grit driver eleverna och Emma framåt

DELA

Grit driver eleverna och Emma framåt

Avprickningslistor är inget för Emma Eklund. Hon älskar projektarbeten där eleverna av egen kraft blir problemlösare och samarbetare. Hon fick 30 000 kronor i stipendium för att sprida sina kunskaper och det resulterade i två pilotklasser på Elin Wägnerskolan.

— Jag vill ju ha roligt på jobbet, säger Emma Eklund, lärare i teknik, NO, matematik och bild.

Kvinna sitter vid ett bord med en Legorobot framför sig.

- Grit är precis det vi behöver utveckla i vårt samhälle för att hitta våra innovatörer, problemlösare och forskare. Högaktuellt nu i coronatider, säger Emma Eklund.

Dagens läroplaner och kursplaner kräver digitala kunskaper och insikter. Emma vänder sig från att försöka jaga programmering och datalogiskt tänkande på olika lektioner i korta doser.

— Det blir små öar i olika ämnen. Kul för stunden men vi måste sätta nivån högre än så. Det finns ett uppdämt behov hos eleverna att göra färdigt! säger hon och talar sig varm för längre sjok av lärande och ämnesintegrering.

— Vi har väldigt mycket projektarbetstid här på Elin Wägner. Det är fyra timmar ämnesövergripande arbete totalt på en vecka. Jag sökte mig till skolan på grund av detta och vill vara med och utveckla verksamheten mot ännu mer problemlösning och ett mer projektbaserat arbetssätt, säger Emma Eklund.

6A och 9A på skolan är pilotklasser detta läsår och Emma håller i trådarna. Sjätteklassarna håller just nu på med en baskurs i teknik där de får lära sig grundläggande blockprogrammering och styrning av den programmerbara Lego EV3-roboten. De är fullt upptagna av att tyda manualer på sina chromebooks och sammanfoga delarna. Stora lådor av sorterade Legobitar ligger längst fram i rummet. Längre fram i utbildningen kommer eleverna att ytterligare utveckla förmågan att ta eget ansvar, söka kunskap och samarbeta med andra, lyssna på varandra och utveckla språket. Det är läroplansmålen som uppfylls här, menar Emma.

— Jag är inne på mitt 18:e år som lärare och hittar man en sådant arbetssätt som gör allt detta, då får man inte släppa det, säger Emma Eklund och klappar sin EV3-robot. Och jag vill ju att fler ska få uppleva det.

På Elin Wägner har skolan stått för materialet, medan det STEM-stipendium som Emma Eklund fått, har gett henne tid att lägga upp undervisning och utveckla ett bredare samarbete. (Se faktaruta.)

— Det här är ju ett oerhört kostsamt material, säger Emma. Å andra sidan, har man bara ordning så är det i princip användbart i evigheter. Det är en stor investering i början och ett herrans jobb att börja med det, men när det är gjort kan man jobba med det i många ämnen.

Emma Eklund har arbetat på Arabyskolan och Fagrabäckskolan och de senaste läsåren på den sistnämndas natur- och teknikinriktning – NoT. Först var hon med i bakgrunden när kollegor med driv och elever började använda Lego mindstorms och senare vara med i den internationella tekniktävlingen First Lego League, som omfattar både robotbygge och projektarbete utifrån en bred värdegrund om samarbete och kreativitet. NoT-eleverna har senare kvalificerat sig till två VM (varav en bronsplats) med Emma som lärare, men det är inte tävlingar, utan arbetssättet, som är hennes fokus. Då behövs det som förr kallades för j-r anamma, men nu säger vi gärna grit.

— För mig är grit en otrolig envishet. Det är när man hittar en lust att lära så att man själv tar sig vidare. Man nöjer sig inte med ett minimum, man vill veta mer, man går in på djupet, säger Emma Eklund. Du hittar en approach att tackla problem när det inte går din väg. Då blir du problemlösare.

Samtidigt är stark drivkraft inte alltid lätt att administrera.

— De är jobbiga de här eleverna som har grit, för de ställer sådana krav på dig som pedagog. De ställer frågor när du är inne på helt andra tankar. Du får ställa allt åt sidan - eller säga jag återkommer i morgon. Men det är ju så roligt när det händer - det är sällan det händer - men här händer det, säger hon och slår ut med armarna över eleverna som jobbar på.

— De vill inte sluta lektionen, de glömmer tiden. Man kanske inte ens ser det som jobbigt, för att man är så inne i det och vill lösa det. Man går från massa punkter på en avprickningslista för att jobba utöver den. Och det är ingen som har sagt det till dig.

Legobitar på ett bord, en uppslagen chromebook och en hand som plockar bland bitarna.

Samarbete gynnar problemlösning, oavsett material, men Emma Eklund gillar Lego för att det är bekant, hållbart och mångsidigt och det finns massor av tuturials (instruktionsvideor) att lära sig av.

Nu hojtar ännu en tvågrupp att de är klara.

— Är det dags för sensor nu? Härligt! säger Emma.

Första vinsten med elevstyrda samarbetsprojekt är enligt Emma Eklund att eleven ökar sin självtillit, söker egen kunskap och lär sig samarbeta. Andra vinster är att ämnen sätts i sitt sammanhang och reflektionerna blir djupare.

— Eleverna äger själva planeringen och det leder till en självständighet där du, både i tid och vad du vill uppnå, styr över både innehåll och ramar. Du kan inte utveckla självförtroendet på samma sätt i en box. Du får ett projekt med uppgift, du får ett spektrum av tid - det handlar om veckor - och uppmaningen: lös det! Man måste ställa sig frågorna vad, hur, varför, vem, vad måste vi hunnit med innan den veckan och så vidare.

Emma Eklund har sett hur både språkutveckling och integration gynnas av ett sådant arbetssätt.

— Språket hindrar inte eleverna. De står bredvid varandra och tänker inte på vem de pratar med. Även om man inte har språket så kan man göra saker tillsammans, följa instruktioner, testa.

En elev håller handen på en Legorobot. Datorskärm syns.

Tio EVT-robotar fanns redan på Elin Wägnerskolan.

Emma styr gruppindelningen i början. I grundkursen i teknik arbetar de två-tre elever med samma robot. När de olika uppdragen kommer till, blir eleverna indelade i större fyrgrupper.

— Det är här de måste börja fråga varandra mellan grupperna och knäcka nötter för annars händer ingenting, säger Emma Eklund. Efter ett tag märker man att de här fyrgrupperna börjar luckras upp och det blir kanske två stora klungor i klassen eller bara en klunga och det skiftar beroende vad de behöver lära sig för att lösa uppdraget.

Emma Eklund gillar att drömma och ha mål. Hon vill gärna gå vidare efter de två pilotklassernas baskurser och jobba mer tematiskt till hösten med utmaningar och kasta in SO, språk och bild tillsammans med NO, matematik och teknik.

— Ojojoj nu ringer min klocka. Vet ni vad det betyder? ropar hon till eleverna och får några spridda ”städa!” till svar.

— Ja, städning, återlämna robotar i påsar, bära upp lådor.

Grit har väl ingen ålder egentligen och på direkt fråga erkänner Emma att hon har lite av den varan själv.

— Jo, det är väl så. Energi, säger mina kollegor, men jag tycker att jag går på sparlåga nuförtiden. Jag skulle ha ett lugnare tempo nu på Elin Wägner jämfört med efter mina två år på NOT med tävlingar på VM-nivå, ha mina lektioner och sköta mina mentorsklasser. Det varade ju från augusti till mitten av september, efter fem veckor hade jag växlat upp och börjat med det här. Jag bara är sådan.

Salen är plötsligt tom och bara en liten vit Legobit ligger kvar på golvet.

Text och foto: Agneta Myrestam

KATEGORIER

STEM-stipendium

Emma Eklund har fått stipendium från Lärarstiftelsen för att sprida sitt arbete med STEM (Science Technology Engineering Mathematics) i Växjö kommun. Främst på den egna skolan, men ett samarbetsprojekt har startats mellan Elin Wägner (högstadiet), Teknikum (gymnasiet) och Linnéuniversitetets institution för datavetenskap och medieteknik. Det övergripande målet är att öka intresset för naturvetenskap och teknik hos ungdomar och få fler att välja utbildningar och yrkesval inom tekniksektorn.

Relaterade inlägg

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida