Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Förskolebarn får musikaliska verktyg

DELA

Förskolebarn får musikaliska verktyg

Karina Garcia och Claudio Pino underhåller inte, ändå har barnen svettigt roligt. I musikverkstaden på Ulriksbergskolan störtar förskolebarnen från Björken runt och lär sig uttrycka rytmen, kärleken och orden innan de ålar runt som ormar och snarkar i en liten hög.

En man med gitarr och en kvinna med rivjärn står framför barn

— Men vad säger du? Claudio Pino och Karina Garcia blir förvånade och glada över en kommentar i musikverkstaden. De väntar en stund med att riva igång musiken och rörelserna.

— Är ni med? hojtar Claudio med gitarren i knät. Yihaa!

Han och Karina sjunger och spelar och sätter fart på cowboyerna som galopperar runt resten av gruppen med sina snabba käpphästar. När ryttarna kommer lite nära rullar de två barnskötarna bara lite bakåt på sina hjulförsedda pallar. Efter en vers är det dags för byte av kläder och kuse.

— Hjälper du din kompis där med västen? Alla som vill vara cowboy får, lovar Claudio.

Barnen har varit med i cirka ett år och vet vad som gäller. Ena stunden rusa runt till taktfasta trummor, andra stunden sitta och lyssna på vad kompisen är bra på och sedan visa aktiviteten med kroppen. De räknar hur många personer som ryms i rockringarna dit man ibland ska hinna, sjunger hej på många språk, testar instrument och behöver inte klä ut sig om de inte vill.

— Vi ska ut i trafiken, säger Karina. Då är det är jättebra med reflex.

Och så ställer barnen upp på rad och tittar till höger och vänster och rör sig sjungande samtidigt tills – wow! – ett övergångsställe. Dit måste de gå.

Det är i stort sett allting annat än en sångsamling som utspelar sig på golvet. Karina Garcia och Claudio Pino har jobbat mellan 20 och 30 år som barnskötare och musiken finns med även i det privata. De såg behovet att få mer musik, rörelse och drama i förskolorna och de inspirerades av bland andra hjärnforskaren och konsertpianisten Fredrik Ullénlänk till annan webbplats som studerar hur musik utvecklar hjärnan. Det var inte helt lätt att komma igång med musikverkstaden eftersom det var svårt att hitta förebilder, menar Karina och Claudio. Men utbildningsdagar, Förskolekören i Kristianstad och youtube-klipp tog dem framåt.

Kvinna med enkel gitarr

Karina Garcia gillar bygelgitarren.

I januari 2019 startades musikverkstaden och Karina och Claudio började ta emot barn i skolans lokaler fyra gånger i veckan. I musikverkstaden finns bland annat djembe (trumma), regnpinne, kalimba (litet ”piano” med metallpinnar) och bygelgitarr, ett tåligt instrument för förskolebarn, särskolebarn och vuxna.

— Jag kan inte spela gitarr, men jag kan spela på den här, säger Karina Garcia och visar hur lätt det är att byta ackord på den avlånga gitarren med fyra strängar.

Marianne Jenneflod, som är rektor för Ulriksbergs förskola, förskolan Björken, förskolan Bullerbyn och Spetsamossens förskola har varit delaktig i processen och är mycket positiv. För många år sedan fick all personal utbildning i den tåliga bygelgitarren och Marianne Jenneflod menar att Karina och Claudio utmärkte sig i det arbetet. Nu har rektorn lösgjort Karina och Claudio 30 procent från deras ordinarie tjänster för att alla hennes fyra förskolor och 16 avdelningar ska få ta del av samma sak.

— Det är fantastiskt vad de här två gör; för barnen är det här språkträning, matematik, drama, lära sig hur instrumenten fungerar, glädje och att våga hålla varandra i handen, säger Marianne Jenneflod som menar att Karina och Claudios engagemang är ”outstanding”.

Återkoppling från kollegorna är att barnen blivit mycket bättre på att agera, prata, samarbeta och att de vågar sjunga högt och tydligt. Alla sånger med texter har Karina Garcia och Claudio Pino spelat in, så det är fritt fram att öva mellan gångerna i musikverkstaden.

— Musiken är en del av människorna och det är en rättighet att kunna ha kultur – live – på det här sättet. Det är superviktigt, säger Claudio.

Rytmen är betydelsefull när man ska lära sig språk, säger de båda och de gläds åt att blyga, tillbakadragna barn får verktyg att uttrycka sig. De upptäcker till exempel att barn börjar nynna när de hör samma sång om och om igen. De har inte språket än, men de kan nynna. För Karina är det ren glädje att till exempel märka hur en pojke som inte sagt något i musikverkstaden på ett år, äntligen börjar prata med dem.

Två personer spelar och tittar på varandra

Claudio Pina och Karina Garcia, som till vardags arbetar på varsin avdelning på Ulriksbergs förskola, varierar sig i tempo och styrka, viskar när barnen simmar och ålar.

Inget som händer under passet i musikverkstaden, 30 minuter för de allra minsta och 45 minuter för de äldre, är en slump.

— Allt det vi gör, alla sånger vi sjunger är genomtänkta. Hur gör vi för att vi ska få så mycket språkutveckling som möjligt? Hur får vi med läroplanen? säger Claudio.

Karina fyller i:

— Vi har fått med digitaliseringen också när vi har filmat barnen med green screen flera gånger och sjungit Baby shark, säger hon.

I musikverkstaden ska barnen känna den tillåtande stämningen och det har Karina och Claudio nått genom att bland annat ha en rutin hur man kommer in och hälsas välkommen.

— Jag brukar vara strikt mot mina kollegor när de kommer in, säger Claudio. Här har vi inget nej! sch! kom! sitt!

Båda två talar mycket om demokrati.

— Vi är väldigt trötta på vissa låtar, den med cowboyerna till exempel, men den ville barnen ha kvar, när vi frågade dem, så därför är den kvar, säger Karina.

Men hur skulle det ha varit att jobba utan musikverkstaden?

— Jag hade fortsatt jobba ändå, men musiken är ett plus, säger Karina, som trivs.

För Claudio har det varit lite upp och lite ned genom åren, men han har alltid känt drivet att komma till förskolan och jobba.

- Det viktigaste för att orka, för trivseln – och då pratar jag inte bara om musikverkstaden utan även andra projekt – är att ha en lyhörd chef. En chef som vill, förstår och ser. Det gynnar barnen och hela förskolan, säger Claudio.

Mellan dansande ben syns två personer spela trummor

Karina Garcias och Claudio Pinos taktfasta slag på varsin djembe ger barnen rytmen.

Musikverkstaden har funnits i drygt ett år och numera får de båda också packa lådcyklarna med instrument för att ta sig till förskolorna längre bort. Karina Garcia och Claudio Pino söker fortfarande efter nya tankar och inspiration och läser gärna på sajten Den kulturella hjärnan.länk till annan webbplats

Förskolebarnen från Björken samlas i en ring för att sjunga en gammal sång.

— Vi måste ta hand om kulturen och komma ihåg den här sången. säger Claudio.

— Och nu vi ska hålla i varandras händer, säger Karina.

Så går de in och ut i ringen och klappar unisont. Förskolebarnen får verktyg att uttrycka sig och de två barnskötarna kan fortsätta utveckla ett älskat jobb.

Text och foto: Agneta Myrestam

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida