Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Att möta naturen genom idrotten

DELA

Att möta naturen genom idrotten

Sara Claesson är idrottslärare på Thorén Framtid i Växjö. Här skriver hon om hur friluftsliv inom ämnet idrott hjälper elever att hitta livslångt välbefinnande i naturen. Det Här Blev Bra, eller hur?!

Bild

Det jag strävar efter i ämnet idrott och hälsa är att eleverna ska få prova på många olika fysiska aktiviteter för att efter sin skolgång kunna fortsätta med det som de uppskattat mest. Också att de ska få uppleva det positiva med en fysisk aktivitet.

I idrottens centrala innehåll står det att eleven ska få möjlighet till att skapa intresse för att vistas i naturen och att där kunna följa de regler som finns. För att genomföra detta upplever jag att det krävs mer förberedelse och att man tar sig en bit iväg från skolområdet, vilket jag tror gör att flera lärare känner att friluftsliv är ett svårt moment som är både svårt att genomföra och bedöma. Dock är friluftsliv en aktivitet som jag tror kan gynna hälsan i ett långt perspektiv då det egentligen inte krävs någonting för att kunna genomföra det.

Det mest positiva jag märker när jag kommer ut i naturen, med mina tonårselever, är att eleverna blir mer avslappnade samt pratar och skrattar tillsammans. Då jag ofta har färre tävlingsmoment inom friluftslivet skapar det istället mer fokus på samarbete och gemenskap.

En bra dag som jag genomförde under våren med eleverna i åk 8 var “Den långa vandringen”. Eleverna var då uppdelade i grupper med fyra deltagare i varje. Dessa grupper hade inför denna dagen planerat matval samt utrustning för att kunna vara ute en heldag i skogen.

De hade också inför vandringen fått teoretiska kunskaper kring hur man hanterar ett stormkök, gör upp en säker eld, tar hand om enkla skador som kan ske ute i naturen, som skärsår och stukning. De fick också en repetition om allemansrätten.

Två elever går på en skogsväg i solsken

Hela klassen samlades och därefter fick de en karta på hur dagsvandringen var upplagd. På kartan fanns det markerade stopp. Under denna vandring genomförde de samtidigt en “Turfhunt” vilket innebär en digital tipsrunda där eleverna svarar på sin telefon. Frågorna behandlade olika områden inom friluftsliv. Innan vandringen startade fick också eleverna dela upp all utrustning emellan sig i gruppen som vatten, matvaror, första förband, stormkök, tändstickor mm. Det här ansvaret var något jag bedömde under hela dagen.

Vid första stoppet som eleverna kom till fick de i uppgift att göra upp en säker eld. Moroten var att få grilla en marshmallow med sina egna täljda pinnar. Flera elever blev stolta när de lyckades. Här kunde jag bedöma huruvida eleverna följde riktlinjerna för allemansrätten samt satte upp en säker eldstad där inte elden kunde spridas eller skada omgivningen. Viktigt var även att eleverna släckte elden noga och lämnade platsen på samma sätt som den var när de kom dit.

Vandringen fortsatte och grupperna hittade efter en stund en solig glänta där de tog fram sin matsäck och njöt av lugnet. Några ville leka så då drogs hela klassen med på en omgång “dunkgömme” samt “sardinburken”. Här handlade det mer om att de skulle få med sig en positiv upplevelse av naturen. Något som klart blev enklare då solen sken den här dagen.

Vid lunchdags stannade klassen på ett tredje stopp och då var det dags att plocka fram sina stormkök och tillaga den måltid de har planerat och burit med sig under dagen.

Det serverades spagetti carbonara, makaroner och köttbullar samt hamburgare. Bedömningen jag gjorde här var att se så att alla var delaktiga i gruppen, samt tog sitt ansvar.

Fjärde och sista stoppet innan dagen avrundades var att en grupp i taget fick komma fram till mig och där få en fiktiv första hjälpen situation. En av gruppmedlemmarna blev skadad och de övriga tre skulle då praktiskt redogöra för hur man korrekt skulle agera vid denna situationen. När en grupp var färdigbedömd fick den gruppen gå vidare till vår utgångspunkt och där kunde de diska och ta hand om utrustningen innan det var slut för dagen.

Enligt utvärderingen jag gjort med klasserna som genomfört denna aktivitet visade det sig att dagen var mycket uppskattad och även jag upplever att det gav mig en bra överblick över elevernas kunskaper inom friluftslivet.

Sara Claesson, Matematik- och idrottslärare i åk 7-9

#DetHärBlevBra är ett tema där vi samlar medarbetares berättelser om när det gick riktigt bra. Se det som en inspiration och om du använder samma upplägg: återkoppla gärna till författaren av artikeln! Kanske gjorde du det till något ännu bättre?

Sara Claesson är matematik och idrottslärare i årskurs 7-9 på friskolan Thorén Framtid i Växjö. Vill du höra mer om hennes arbete finns hon på: sacl@edu.thorenframtid.se

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida