Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Ashkem — en nalle fylld med äventyr och kärlek

DELA

Ashkem — en nalle fylld med äventyr och kärlek

Under taggen Det här blev bra hittar du berättelser om små och stora initiativ i undervisning som gjort stor skillnad och som lärare delar med sig av. Här berättar Annelie Tivås på Centrumskolan om allt lärande som klassens nalle bidrog till.

en nalle ligger i en korg och har en lapp med en text på runt halsen.

Askhem betyder kärlek på turkiska. Foto: Annelie Tivås

På ”Alla hjärtans dag” den 14 februari 2019 fick dåvarande klass 2C på Centrumskolan en nalle i present av oss vuxna som arbetade i klassen. ”Vi har fått en Maj-Björn” var klassens första kommentar. Alla 2:or på Centrumskolan läste ABC-klubbens läsebok Diamantjakten och i den boken skickar barnen och klassen som boken handlar om, ut en nalle som de kallar för Maj-Björn, på äventyr. Som klasslärare blev jag lite nyfiken på hur en nalle skulle tas emot i vår klass. Vad skulle den kunna locka fram hos våra elever? Vi hade en del konflikter i gruppen. Skulle en nalle kunna bli något positivt? Ett namn skulle nallen ha! Vi bestämde att alla skulle få ge förslag och sedan röstade vi. Namnet blev Ashkem som betyder kärlek på turkiska. En del av barnen blev arga och besvikna. Det ville så klart att nallen skulle heta just deras förslag. Jag skrev Ashkem på tavlan och lät det stå kvar några dagar för att namnet skulle sjunka in hos alla och Ashkem satt framme vid tavlan. Efter några dagar började även de mest besvikna barnen att prata vänligt om Ashkem och jag kände att det var dags att ta nästa steg. Jag gjorde en förfrågan bland mina fb-vänner om det fanns några som kunde tänka sig att ta med vår nalle till till exempel sitt jobb, fritidsaktivitet, hem till sina barn/barnbarn eller på semester och fotografera Ashkem och skriva några rader om äventyret och skicka till min skolmail. Jag lovade att ombesörja hämtning och lämning av Ashkem. Jag fick många svar.

Jag sa till våra elever att jag tror att Ashkem är sugen på att se sig om utanför Centrumskolan. Efter att jag hade försäkrat alla om att nallen skulle komma tillbaka skrev vi en lapp med instruktioner och hängde runt halsen på Ashkem. Dagen efter var Ashkem på väg.

Det var med skräckblandad förtjusning som eleverna konstaterade att Ashkem hade lämnat oss. Efter ett tag började det komma bilder och mail från Ashkems olika upplevelser. Ashkem besökte olika skolor och fick lära sig om rymden och leta fakta. En klass sjöng Teddy-Björnen Fredriksson för hen. Ashkem besökte en förskola och skötte köket, hen var på hunddagis, i stall, tränade på gym, praktiserade på ett tryckeri, tittade på hockey, var på Kultur och fritidsnämndmöte, sådde fröer, fick träffa andra gosedjur och nallar, var i vårsolen i Spanien, såg trandans vid Hornborgarsjön, reste till Höga kusten, tittade på får och lamm, spelade spel, samt tog sig en tur till Kalmar och provsatt olika motorcyklar. Variationen var stor.

Klassen tyckte det var jättekul när det kom mail. Vi läste texterna gemensamt och pratade mycket om bilderna. Det blev många nya ord och begrepp för barnen. De flesta av eleverna läser SVA (svenska som andraspråk) i vår klass och det är väldigt olika hur länge de har bott i Sverige. I klassen talas det sju olika språk.

Innan vi fick det första mailet med bilder och text, fick eleverna själva skriva och rita om ett äventyr för Ashkem. Det blev små berättelser om exempelvis simhallsbesök, fester och hur Ashkem hade det i skolan.

I våras var vi på stadsvandring och då passade vi på att gå in i kommunhusets foajé och kolla om Ashkem var kvar efter sitt möte hos Kultur och fritid. Det var hen inte, men vi tog ett snyggt foto på hela klassen framför den stora björnen.

Jag valde att tidsbegränsa Ashkems resor till ca tre månader. Jag valde också att göra projektet litet och hanterbart för mig som pedagog. Det är mycket vi ska arbeta med i skolan och på Centrumskolan jobbar vi med gemensamma teman på hela skolan, men jag valde att låta Ashkem vara en separat del av undervisningen. Man kan självklart bestämma sig för olika arbetsplatser, geografi, kända platser eller något annat som passar in i undervisningen om man vill det.

Vi skickade i väg vår nalle i mars och i början av juni kom Ashkem tillbaka. Glädjen var stor när hen satt i sin korg igen. Då hade vi en liten fest och fikade kladdkaka och jordgubbar. Eleverna hade önskat en stor fest med sina familjer och mycket mat, men vi hade lite svårt att få in det eftersom det var i slutet på terminen och flera barn var lediga för den muslimska festen Eid al fitr. Strax därpå var det också skolavslutning.

Inför åk 3 satte jag Ashkem uppe på en hylla för att se om eleverna skulle fråga efter hen, och ganska omgående frågade eleverna efter nallen så just nu drar vi en pinne med elevernas namn inför varje lektion, hos vem Ashkem ska sitta och jobba. Alla vill ta hand om Ashkem! Ashkem följer nu med eleverna på idrott, bild och musik.

När vi skulle fotografera oss till skolfotot var Ashkem så klart också med, på elevernas begäran. Kul tyckte fotografen.

Idag frågade jag eleverna vad de har lärt sig av Ashkems resor. Det första som kom upp var demokrati. Annars tyckte de inte att de hade lärt sig så mycket, men när vi tittade igenom powerpointen med alla bilder enades vi om att de nog lärt sig flera nya ord och begrepp.

Jag frågade vidare vad som är det bästa med att vi har Ashkem. Då svarade barnen att det var spännande att få brev, att Ashkem sprider kärlek, att man får hålla Ashkem och ha hen på sin plats, att andra barn i andra klasser blir nyfikna.

Om jag som pedagog ska summera något vad jag tycker att nalleprojektet Ashkem tillfört vår klass så är det nyfikenhet, omvärldskunskap och ett mjukare klimat i klassrummet. Kanske gör Ashkem sitt viktigaste jobb nu när eleverna får turas om att ta hand om hen? Hur fortsättningen blir får eleverna vägleda. Vi fick en förfrågan om brevväxling. Kanske tar vi den kontakten.

Annelie Tivås
Klasslärare i 3C på Centrumskolan i Växjö

Bidra till Det här blev bra:

Vill du berätta om något som föll väl ut i din klass eller grupp? Hör av dig till redaktionen och kom ihåg att även något litet kan göra skillnad och inspirera andra!

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida