Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Gruppen förändrades av Marias egen berättelse

DELA

Gruppen förändrades av Marias egen berättelse

I serien Det här blev bra berättar lärare om tillfällen när de känt att de lyckats riktigt bra med något. Kulturskolans Maria Lundin berättar om när hennes egna erfarenheter hjälpte elever att se sina roller i en mobbningssituation.

Bild

Jag ska ta hand om en årskurs 8:a där gruppen känns otrygg och förtroendet till lärararna inte alls finns.

En tjej i klassen har under ett år blivit utsatt för mobbning av en annan tjej i klassen, vilket i sin tur skapade smågrupper och konflikter mellan eleverna och lärarna.

Man ber mig som dramapedagog att komma dit och ha drama en timme i veckan för att skapa en bättre gruppklimat mellan eleverna och lärarna.

Jag tänker som Clownen. Vi människor speglar oss i varandra. Jag måste få eleverna att spegla sig i flickan som är mobbad, som inte heller vågar ha sin undervisning tillsammans med de andra i klassen.

Efter att ha haft fyra dramalektioner bestämmer jag mig för att inte ha några fler dramaövningar. Jag märker att det inte ger dem den effekt jag vill uppnå, utan jag ber istället eleverna lyssna på mig då jag har något att berätta. (Flickan som är utfryst och mobbad är inte med.)

Jag ber eleverna sätta sig i en halvcirkel framför mig. De sitter tysta och lyssnar på när jag själv berättar om hur jag blivit utsatt för mobbning och kränkande särbehandling. Samt hur andra vuxna har svikit mig.

Eleverna blir rörda och jag ser hur deras ögon tåras. De känner empati för mig och ser sig själva i mig. Jag vågar vara sårbar, ärlig och äkta.

Efter min föreläsning beslutar vi att bjuda in den utsatta flickan. Jag säger, "ni vet hur vuxna har behandlat mig, nu kan ni visa mig att ni är klokare än dem."

När hon kommit in i rummet händer det magiska. Flickan står tillsammans med mig längst fram vid katedern. Plötsligt reser sig en och en i klassrummet och går fram till henne och säger FÖRLÅT och ger henne en kram.

Dagen efter är hon tillbaka i sin klass igen och all mobbning har upphört.

Flickan som hade mobbat henne mest kramade henne hårt och sa, välkommen till klassen. Förlåt!

Vad vill jag säga med detta? När eleverna kunde sätta sig in i och spegla sig i mig kunde de lättare förstå hur flickan mådde. Eleverna fick se mig som en pedagog som var äkta och sann. Som vågade visa sig sårbar. Precis som Clownen.

Igenkänning hos eleverna skapade en empati att ta in deras klasskompis som varit mobbad och utanför i klassen. När jag som pedagog vågade berätta min historia öppet och med äkthet visa mig sårbar, kunde eleverna förstå vad de hade gjort mot flickan.

Upplevelsens pedagogik är den bästa. Jag måste uppleva för att förstå.

Text och foto: Maria Lundin
dramapedagog/danspedagog/clownpedagog på Kulturskolan i Växjö

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida