Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem När årskurs 6 hittade rätt

DELA

När årskurs 6 hittade rätt

Här startar vår serie som vi kallar Det här blev bra. Först ut är Maria Kroksmyr som beskriver hur hon arbetat med orientering och fått hela klassen intresserade - och godkända.

några kartor ligger på marken utanför en dörr

Under vårterminen startade vi arbetsområde orientering. I åk 6 ska man kunna orientera i känd terräng. “Eleven kan orientera sig i bekanta miljöer med hjälp av kartor” står det i våra kunskapskrav.

Då jag tog över klassen inför åk 6 kände jag att jag inte riktigt hade koll på deras orienteringskunskaper och startade därför med ganska enkla övningar. Eleverna fick träna på olika moment inom orientering, karttecken, skala, passa kartan osv.

Vi gick kartpromenad, körde små slingor och stjärnorientering, övade plocka in/plocka ut och liknande.

Då jag har förmånen att vara med i Växjö OK har jag känt att jag haft stor hjälp med att bl a göra banor och få uppdaterade kartor i vårt närområde. Kartorna vi använde var i skala 1:4000. Vi började med området allra närmast vår skola för att sedan ta oss lite längre ut men fortfarande hålla oss inom samma område.

Det kändes som att jag fick med alla elever på det vi gjorde och att de även hade roligt under tiden. Det var aldrig några sura miner när vi skulle ut trots att det både var blöta fötter och lite rivmärken. Mitt mål var även att få eleverna positiva till orientering. Många gånger verkar det ligga djupt rotat att det inte är så.

Orienteringsundervisningen i skolan idag är långt från hur det var “förr”. Då fick man oftast bara en karta och kommentaren “ta dig runt och hitta alla kontroller”. Jag känner att de senaste åren har orienteringen även fått ett uppsving som sport och många elever tycker att det är jätteroligt. Det har även ordnats många kompetensutvecklingar inom området vilket gör att min övningsbank numera är ganska stor med enkla, roliga och inte så tidskrävande övningar.

När jag vid bedömningstillfället använde en ny bana arrangerade vi det som en tävling. Vid varje kontroll hade jag satt en stiftklämma. Eleverna fick starta med 2 minuters mellanrum. När de kom tillbaka rättade vi. Alla mina elever klarade banan och vi var alla nöjda och glada trots att det var en regnig dag!

I klassen var vi inte så många elever, 20st, vilket gjorde att jag med hjälp av min elevstödjare som jobbade i klassen hann med att hjälpa och stötta alla som behövde det.

Jag känner att detta arbetsområde verkligen blev bra!

--------------------------------------------------------------

Jag heter Maria Kroksmyr och jobbar på Pär Lagerkvistskolan. Här har jag jobbat sedan ht 2018. I dec 2001 gick jag ut från Linnéuniversitetet som 1-7 lärare i idrott/matte/NO. Jag har även behörighet att undervisa i idrott och hälsa upp till åk 9. Jag har jobbat som idrottslärare på Braås skola mellan 2002-2015 och var sedan 3 år på Centrumskolan. Här på PL undervisar jag i idrott i årskurserna 3-6 samt har matte i åk 5.

Att vara idrottslärare är verkligen ett härligt jobb där man varje dag får se glädje och möta engagemang hos eleverna. Och varje årskurs har verkligen sin charm 😊

Text och bild: Maria Kroksmyr

Bidra till Det här blev bra:

Vill du berätta om något som föll väl ut i din klass eller grupp? Hör av dig till redaktionen och kom ihåg att även något litet kan göra skillnad och inspirera andra!

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida