Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Gränsen mellan att vara personlig och privat

DELA

Gränsen mellan att vara personlig och privat

Vad är personligt och vad är privat? Det reder vi ut i den andra delen i vår serie om relationer och möten med hjälp av skolkuratorn Moa Zucconi Mazzini och läraren Sara Ekelöf, båda på Pär Lagerkvistskolan.

En kvinna sitter vid ett bord och talar med två elever.

Sara Ekelöf bygger gärna relationer, men utan att bli kompis med eleverna. Foto: Agneta Myrestam

Att bygga relationer med eleverna är att gå balansgång mellan att vara personlig och privat och man måste hålla sig på rätt sida, menar Moa.

- Jag kan bredda elevers bild av mig genom att säga något personligt om vad jag gör på fritiden, att jag har två döttrar, ja, att jag också är människa. Samtidigt som man ska bjuda på sig själv så kommer elever till mig och berättar hela sina liv. Då får inte jag börja berätta om mina problem. Jag kan inte berätta något som tynger eleven.

Flera gånger betonar Moa Zucconi Mazzini att man aldrig får glömma att relationen mellan lärare och elever är ojämn. De unga är beroende av de vuxna.

Sara Ekelöf, med nära 25 års lärarerfarenhet från Uppvidinge och Växjö kommuner, är också noga med gränserna.

- Det är ju ändå viktigt att man är en vuxen och inte en jämnårig kompis, säger Sara.

De är båda mycket tydliga till eleverna att de inte kommer att säga ja till att bli elevernas vänner på Instagram eller Snapchat. Då brukar allt rinna ut i sanden och förfrågningarna kommer inte längre. Annars finns det ju gott om förespråkare som säger att det är viktigt att röra sig i elevernas värld för att se vad som pågår.

- Om du hade elever på sociala medier och de skriver till dig på kvällen att de mår dåligt, hur ska du hantera det? Det blir en svår gränsdragning, säger Moa Zucconi Mazzini.

Moa har visserligen tystnadsplikt som kurator, men hos henne behöver eleverna verkligen inte säga allt.

- Du får ha hemlisar för skolkuratorn också, säger hon.

Sara Ekelöf har hört kollegor genom åren berätta saker som hon tycker visar att gränsen har passerats.

- De har vetat för mycket om vad eleverna gör på fritiden på ett sätt som gjort att jag undrat: Hur kommer det sig att de pratar med dig om det här? Då har jag sagt till dem att det inte blir rätt mot någon. Vi är vuxna, vi är förebilder och vi ska inte veta allting om eleverna. Man drunknar i för mycket och du orkar inte det.

Hur kan det bli så att gränserna ibland blir suddiga? Hur kommer det sig att vuxna går lite vilse? Sara tror att det är lite nybörjarfel, inte bara hos lärare utan alla vuxna på en skola.

- Man vill vinna lite popularitet, visa att man bryr sig och plötsligt har man kommit alldeles fel.

Moa tänker att den vuxne vill väl i grunden, men kan ha svårt själv att sätta gränser.

- Det är ju också ett sätt att lura eleven för det är ju en hierarkisk relation i skolan. Eleverna är ju i en beroendeställning gentemot den vuxne, för sedan ska man sätta betyg på dem och det blir lite konstigt, säger hon.

Att lärare skojar brukar vara populärt, det märker Moa Zucconi Mazzini när hon pratar med eleverna. En bra lärare kan skämta lite i klassrummet, säger de, och det kan bidra till de goda relationerna.

- Men det får heller inte gå för långt så att eleven inte vet när den vuxne skojar eller menar allvar. Det har funnits några exempel när elever blivit osäkra om vad som gäller, säger Moa.

Goda relationer till föräldrar kan också bli knepigt.

- Det har man ju också råkat ut för att föräldrar börjar lätta sitt hjärta och egentligen skulle behöva tala med en psykolog i stället, säger Sara Ekelöf.

Trots goda relationer kan kaos uppstå och nästa avsnitt i den här serien handlar just om kaos.

Text: Agneta Myrestam

Relationer och möten

Del 1: Alla behöver bygga relationer

Del 2: Gränsen mellan att vara personlig och privat

Del 3: Mindre kaos med lugnt bemötande

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida