Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Lärande från två håll när förskola och gymnasium möts

DELA

Lärande från två håll när förskola och gymnasium möts

— Idag ska ni ställa alla frågor ni har, öppnar Ellinor Rydman dagens frukostmöte. Ett tjugotal handledare och tillika förskollärare har kommit till Teknikum för att förbereda sig så att de kan vara tysta när de så småningom kommer hit med sin barngrupp.

Bild

Helen Silva bockar ett rör under överseende av Jan-Åke Hoberg. Detta är något som förskolebarnen får prova när de senare kommer på besök.

Det är förskollärare som brukar handleda gymnasieelever under deras arbetsplatsförlagda lärande som kommit till Teknikum för frukostmöte. Alldeles nyss fick de titta in i förskolebussen Busster från Brände Udde som passade på att köra förbi. De allra flesta förskollärarna har varit här förut vid något av alla tillfällen som erbjuds: två gånger per termin bjuds praktikhandledare in till Teknikum och det brukar också bjudas på en heldag per läsår med något särskilt intressant program.

— Det är väl upparbetat, berättar Camilla Nyberg som undervisar på barn- och fritidsprogrammet på Teknikum. Det är roligt att kunna passa på att visa sådant som är aktuellt hos oss. Nu ska vi snart skicka ut våra nya ettor på praktik och då känns det bra att ha träffats så här precis innan. Det brukar vara stort intresse för att komma hit så jag tror att handledarna värdesätter det.

— Det är väldigt viktigt att träffa förskollärarna för att få en inblick i deras arbete. Det gör oss bättre som lärare, säger Johanna Heiman som undervisar på barn- och fritidsprogrammet.

Vissa förskolors personal turas om att komma medan andra skickar den som har hand om gymnasieeleverna. Det brukar vara god uppslutning och är även så idag.

— Idag ska ni ställa alla frågor ni har, säger Ellinor, för när ni kommer hit med er barngrupp sen behöver ni vara alldeles tysta. Idag får ni fråga om allt ni behöver för att förbereda barnen på besöket.

De som vill och har möjlighet kan boka ett besök hos Teknikum där man under ledning av elever från barn- och fritidsprogrammet och elever från VVS- och fastighetsprogrammet får en demonstration av hur ett avloppssystem fungerar, ett populärt område hos många barn i förskoleålder. Det besöket bjuder på ett lärande inte bara för förskolebarnen, utan blir också en viktig övning i ledarskap för gymnasisterna.

Under de elevledda studiebesöken tar man emot högst fem barn från samma barngrupp vid ett tillfälle. Med sig ska de ha en förskollärare som agerar trygghetsperson: och eftersom det är en viktig lärsituation för eleverna ska förskollärarna lägga sig i så lite som möjligt. Förskolläraren får inte bryta in och berätta för eleverna hur de ska lösa en situation, det understryker gymnasielärarna flera gånger.

Teknikums elever håller på att ta fram en modell-lektion där de flyger drönare - i klassrummet. Till det söker Teknikum kontakt med förskolor som skulle vilja komma med samma barngrupp vid flera tillfällen så att en progression blir tydlig och man kan bygga på den kunskap de fått vid första tillfället. Meningen är att elever och barn ska skapa något tillsammans som alla - oavsett ålder - lär sig av.

Jan-Åke Hoberg är lärare på VVS- och fastighetsprogrammet. Han visar gärna förskollärarna hur toaletten fungerar och hur man bockar ett rör. Sådant som programelever kommer att visa när förskollärarna kommer hit med sina barngrupper.

Helen Silva från Ulriksbergs förskola provar att bocka ett rör med hjälp av ett rörbockningsverktyg.

— Det var jobbigare än vad man tror, konstaterar hon efteråt.

Att bocka rör är ett exempel på vad barnen får prova när de är här och den där rörbiten som de själva krökt brukar bli ett uppskattat minne att ta med sig hem. Det vet Åsa Sunesson som varit här förut med en barngrupp.

— Barnen tycker att det är jättekul att komma hit och det känns viktigt att vi förskollärare håller oss à jour med hur det är på gymnasiet, säger Åsa Sunesson. Som praktikhandledare är det extra viktigt att ha koll på hur det går till på gymnasiet just nu.

Text och bild: Anna Fritzén

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida