Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Sommarskola ger energi och mening

DELA

Sommarskola ger energi och mening

Ordet sommar behöver inte alltid följas av substantivet lov, utan ha skola som efterled istället. På Växjö kommuns sommarskola tycker lärarna Monica Wahlsten och Cissi Johansson att den här tiden ger mycket mer energi än den tar.

Två lärare sitter bredvid varandra vid ett bord och samtalar om matteuppgifter.

Monica Wahlsten och Cissi Johansson är visserligen, precis som sommarskolans elever lite trötta framåt eftermiddagen, men de tycker ändå att undervisning i matematik sommartid är positiv på många olika sätt.

För elever som vill bli godkända i svenska, svenska som andraspråk, matematik eller engelska har det tre år i rad funnits möjlighet att söka till sommarskola och det gäller elever från åk 8 och 9 i grundskolan och år 1 och 2 i gymnasiet. Matematikundervisningen i grundskolan åk 9 tar Monica Wahlsten, speciallärare med inriktning matematik och Cissi Johansson, till vardags lärare i matematik på Växjö fria gymnasium, hand om. Det är andra andra året de arbetar tillsammans i sommarskolan som huserar på Kungsmadskolan och båda rekommenderar jobbet starkt.

— Det är jättetrevligt! Dels får man hålla på med det man tycker är roligast, nämligen att undervisa – läraryrket innehåller så mycket mer än bara undervisning – dels känner man under två intensiva veckor att man gör något bra för eleverna, säger Cissi Johansson.

— Dessutom, säger Monica Wahlsten, kommer man nära eleverna på ett annat sätt här. De öppnar upp och börjar berätta saker som de funderar på.

De två lärarna planerade undervisningen och valde uppgifter att göra kring Kristi himmelfärdshelgen.

— Vi kompletterar varandra väldigt bra och det är förstås extra roligt, säger Monica.

50 timmar matematik för eleverna hinner det bli under nio dagar mellan klockan nio till kvart över tre. Det är ju ändå en snabbgenomgång av hela nians kurs som ska göras. Första dagen blir det alltid en diagnos för att se var behoven finns och vilka grupper som ska skapas. Det är två-tre vuxna per grupp om ungefär tio elever vardera och därutöver personer som kan ge språkstöd. Under utbildningstiden i Uppsala jobbade Cissi Johansson på sommarskola och hon lovordar Växjö kommuns upplägg.

— Det är väldigt hög lärartäthet och otroligt många som blir godkända. Under förra året och i år har vi så många vuxna att varje elev får ungefär 20 minuter per timme med en lärare. Det är betydligt mer än under en lektion under läsåret; då blir det cirka två minuter per elev om man är en lärare som har en 60 minuters lektion med 30 elever, förutsatt att man inte har någon genomgång.

Monica och Cissi tycker mycket om att se utvecklingen hos enskilda individer. På sommarskolan finns inga dumma frågor och det finns både tid att fråga och tid att få svar.

— De kommer in första dagen, lite slokande och man ser hur de tänker: näe ska jag vara här i två veckor, berättar Cissi, och sedan sista veckan sitter de med händerna viftande i luften och visar: jag är en person som kan det här.

Cissi Johansson menar att inte särskilt många av eleverna som går sommarskolan som har svårt för ämnet, utan mer har hamnat efter och sedan fortsätter det i en ond spiral.

— De har väldigt sällan varit sådana som har räckt upp handen innan, men här blir de sådana.

På sommarskolan är det ingen vardag; det är två speciella veckor, som avslutas med en prövning som Monica Wahlsten och Cissi Johansson utformar. De uppgifter som tar längre tid att rätta skrivs under den andra veckans sista torsdag, medan huvudräkningsuppgifter görs sista dagen.

— Vi går igenom resultaten med eleverna och de får direkt reda på om de har blivit godkända, säger Monica Wahlsten.

Hon tycker att niorna är mycket motiverade, eftersom en lyckad sommarskola och ett godkänt betyg betyder att de kan söka till reservantagningen till gymnasiet, istället för att gå ett extra år på gymnasiet.

Men att som lärare lägga två veckor av sin sommarledighet på sommarskola, är det verkligen värt det? Tycker inte kollegorna synd om dem? Cissi Johansson skrattar åt kommentaren.

— Det är ju bara två veckor! utbrister hon. När jag berättar om hur bra det är, blir en del i stället intresserade.

Monica Wahlsten, som tagit ut de extra veckorna i pengar men också i ledighet senare under läsåret, kommer att kasta sig ut i andra äventyr dagen efter sommarskolans slut: klockan halv sju på lördagsmorgonen börjar hon att cykla till Paris för andra året och sätter fokus på något helt annat.

Text och foto: Agneta Myrestam

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida