Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Att tävla i matlagning motiverar

DELA

Att tävla i matlagning motiverar

En av de tio bästa skollagen i Sverige i matlagning finns på Elin Wägnerskolan i Växjö. Att tävla är en krydda och en motivationsfaktor i inlärningen för hela skolan, tycker läraren Christofer Lindberg.

Lärare i halvfigur. Bestick i förgrunden

Christofer Lindberg tycker att matlagningstävlingen gett ett mervärde och ökad motivation för många i klassen.

Det var stort intresse för att delta i tävlingen kockduellen i år. Så stort att alla Växjös skolor som ville vara med inte ens kunde anmäla sig. Sammanlagt deltog 5000 svenska elever i Visitas tävling som syftar till att få fler intresserade av att utbilda sig vidare till yrken inom restaurangbranschen.

För Elin Wägnerskolan som representerade Växjö slutade tävlingen på en hedrande andraplats. För Christofer Lindberg och hans kollega på Elin Wägnerskolan har tävlandet inneburit mycket arbete och samtidigt stora framgångar.

-Det började med en uttagning i klasserna. Då fick de varsin varukorg där de fick laga något på kyckling och de hade femtio minuter på sig. De bedömdes precis som i den riktiga tävlingen av mig och min kollega efter samarbete, smak, kreativitet och utseende. Lärare och rektorer fanns med i juryn och de serverades maten i ett särskilt rum, säger Christofer Lindberg.

När man ger sig på ett så stort projekt som en matlagningstävling känns det viktigt att det går hand i hand med undervisningen. På det här viset fick lärarna samtidigt möjlighet att se och bedöma alla elever i niondeklasserna utefter de mål som finns för undervisningen.

-Vi inkluderade momenten i den vanliga undervisningen så långt det var möjligt. Sedan använde vi också elevernas projekttid som vi har fyra timmar i veckan.

Därifrån kvalificerade sig de två bästa lagen ur var och en av de tre niondeklassarna, plus de två bästa lagen som tilldelats en andraplats. Sammanlagt blev det alltså åtta lag.

-Detta för att vi ville maximera antalet utifrån att vi har åtta kök i hemkunskapssalen.

De åtta lagen fick sedan tävla mot varandra i en skolfinal på Kungsmadskolan.

-Vi hade tränat en del metod inför det och jag tycker att alla lagen klarade sig förvånansvärt bra.

Men ett lag skulle vinna chansen att representera skolan i stadsfinalen. Därefter tävlade det laget mot tre andra skolor om att få representera Växjö, även denna gång gick tävlingen av stapeln på Kungsmadskolan. Nu låg formbar färs i varukorgen.

-Det var bara vegetariska råvaror. Men många elever är ganska vana vid att laga vegetariskt idag.

En vinst i den här deltävlingen betydde dock inte en direkt biljett till Stockholmsfinalen, utan först efter att laget hade spelat in en motivering och skickat bilder till juryn blev de utvalda att tävla i finalen. De 10 bästa bidragen av 25 stadsvinnare blev utsedda att tävla på restaurangakademien i Stockholm. Christofer åkte tillsammans med de två tävlande och deras anhöriga.

-Råvarukorgen innehöll trettio råvaror, allt vegetariskt och en del råvaror som det inte är så vana att jobba med som olika svampar och jordärtskocka. För varje steg de tog blev det mer och mer på riktigt, det blev mer spännande. Det har varit otroligt kul att följa dem. Det var så extremt taggade precis innan. För att all mat ska vara varm och nylagad när den presenteras för juryn startade de deltagande lagen med tio minuters mellanrum. Där lottades Elin Wägners lag som näst sist vilket betydde att de fick vänta i åttio minuter innan det blev deras tur. På femtio minuter skulle de laga fyra tallrikar av råvarorna i korgen, allt skulle användas och inget ytterligare fick läggas till. Årets kock var en av jurymedlemmarna.

-De har lagat mat för stora namn. Många av dem hade den lilla svenska flaggan på kragen, något man bara får ha om man lagat mat åt kungen.

De tävlande eleverna tycker inte att de var så hemskt nervösa inför finaltävlingen.

-Jo men det var ni väl?, frågar Christofer.

-DU var ju jättenervös, Christofer.

Jo, det får ju Christofer hålla med dem om att han var.

Ett annat lag vann finalen. Bara en vinnare utses i tävlingen och resterande hamnar på en hedrande andraplats. Men efter tävlingen var det stor besvikelse hos Växjö-laget.

-De tyckte att de hade gjort allt rätt, de hade en tanke bakom. Och jag hade inte kunnat göra det bättre.

Alla som var med fick mycket positiv feedback från jurygruppen. Vi vill inte ha någon masterchefutslagning, så får det inte vara. Det ska vara roligt och det är viktigt att man lyfter det som lagen har gjort bra.

-Om man genomför det som ett arbetsområde där tävlingen ingår så blir det ännu tydligare. Jag tänker att man kan dokumentera alla rätter: se här vad man kan göra med kunnande och kreativitet, att vi kan göra det här inom ett hållbarhetstema framåt.

Att ge sig in i tävlingen igen nästa år är alltså inget Christofer tvekar inför.

-Nej, nu har vi gjort det en gång. Jag hoppas att vi kan göra tävlingsmomenten ännu mer integrerade i den ordinarie undervisningen också när det gäller hållbarhet. Det finns många delar man tränar här, inte minst improvisation och att planera sin tid.

-Det som går i åttan nu har redan börjat prata om det. De undrar om man får välja lag själv, det är många som redan nu ser fram emot det. Det kryddar undervisningen, de ger ett mervärde.

Hur gör man för att alla ska vara delaktiga trots att bara två tävlar?

-Det blir såklart mest fokus på dem som går vidare. Vi såg till att livesända finalen så att alla kunde följa den från skolans bibliotek. Framförallt för niorna är det något större än bara de två som tävlar, de representerar ju skolan och hela kommunen. Det är det som är det roliga: inte bara tävlingen i sig utan mervärdet det skapar, vi-känslan. Det känns också väldigt kul att ett praktiskt ämne kan ta plats på det här sättet. Det finns ju redan mattetävlingar och novelltävlingar. Här handlar det om att förbättra sin improvisationsförmåga, den kommer man långt på. Vi försöker prata mycket i undervisningen hur vi kan lära oss att arbeta i köket på ett hållbart sätt, vara noga med att minimera svinnet. Här blir det fokus på själva hantverket, det är roligt att det ger en tävlingsgnista som kan höja motivationen för många.

Text och bild: Anna Fritzén

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida