Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Miljöpedagogik från hand till hand

DELA

Miljöpedagogik från hand till hand

Ett startskott kan låta skarpt och tydligt. Det kan också vara skratt bland kottar och pinnar i en skogsbacke. Växjö och Vushtrri kommuner har inlett sitt partnerskapsprojekt om miljöpedagogik på förskolan.

En hand som plockar bland torkat material i en rektangulär korg.

Nu torkade kottar, nötter och fruktskal, snart konstverk.

Komuna Vushtrri i Kosovo och Växjö kommun har samarbetat förr och nu ligger fokus på den miljöpedagogiska modell som Växjö skapat kring återbruk, naturupplevelser och odling. Skolledare och pedagoger är nyfikna på hur de svenska förskolorna jobbar. Donika Selaci är förskollärare och en av sex deltagare från Komuna Vushtrri. Hon tycker om att se hur annorlunda, men inspirerande, man jobbar i Växjö. Det är första gången hon är här och när hon tittar på smörgåsbordet av spännande material i ateljén på förskolan Paletten, ser hon likheter och skillnader.

- Vi vill också utforska världen, använda barnens nyfikenhet och lära oss mer om hur vi kan göra för att utveckla den. Allt som vi ser här, som man kan hämta från naturen, kan vi använda i våra klasser, säger hon och lyfter på en torkad rönnbärskvist med både bär och blad i behåll. Vi kan också samla in plastkorkar och annat förpackningsmaterial.

Men bjällror i metall och mångfärgade träkulor, sådana finns inte på förskolan. Donika Selaci, ser utmaningar där hon arbetar med barn i fem-sex årsåldern.

- Jag arbetar med två grupper varje dag i 2,5 timme i taget och jag måste byta skola när jag ska till den andra gruppen, säger hon.

Nu är det bara de naturliga materialen som får komma med ut i en workshop om att skapa konst i landskapet, kallad land art, i lilla skogsbacken intill Paletten.

Tre personer står framför ett träd med lera och kottar i händerna som de  trycker fast på stammen. En kvinna tittar på.

Donika Selaci, till vänster, tar ledningen för skapandet med hjälp av Kadrije Meniqi, tjänsteperson på utbildningsdirektoratet i Vushtrri och Avdullah Sadriu, grundskolerektor. Palettens ateljerista, Yvonne Nygren njuter av att se andra skapa.

- Du kan förstärka en linje som redan finns, fylla ett tomrum eller bara lägga föremål i vackra mönster. Glöm inte att använda alla era sinnen! säger Yvonne Nygren, förskollärare och ateljerista på förskolan Paletten.

I vanliga fall är det barnen som plockar materialet innan de skapar, men i dag är korgarna redan välfyllda. Besökarna väljer skrattande bland byttor av torkad natur i olika former, men strax är de igång i två grupper med att stryka lera på trädstammar, forma figurer med grankvistshår, kottmagar och ekollonögon.

Avdullah Sadriu är grundskolerektor och har varit i Växjö två gånger tidigare. Han blir chef över lerklumpen som Donika Selaci och Kadrije Meniqi plattar ut i omgångar och skapar en hel grupp människor med.

- Just nu är vi mest intresserad av miljöarbete. Vi försöker implementera hur vi bäst kan hushålla med resurser, hur aktiviteter kan läggas upp och hur vi ska hantera avfallet på skolorna. Vi har sett mycket goda exempel i Växjö på olika ställen som vi tar med oss hem och vi delar också med oss av våra egna erfarenheter. Vi är alla vinnare här. Jag har fotograferat flera saker under veckan och skickat hem till min skola, säger Avdullah Sadriu.

Mot slutet blir Afrim Namani, förvaltningschef på utbildningsdirektoratet i Komuna Vushtrri, också engagerad och trycker dit ett löv eller två och det gläder ateljeristan.

- Det är härligt när vuxna släpper loss. Man får komma ihåg att en häst aldrig kommer att se ut som en häst när man skapar, säger Yvonne Nygren.

Pedagogerna från Komuna Vushtrri berättar livfullt vad de hittat på.

En trädstam med ett ansikte av utplattad lera och små lerfigurer runt om.

En familj av lera, bladmunnar och kottmagar blir en hel berättelse på stammen.

- I mitten är läraren med konstigt hår och runt om finns barn från olika delar av världen, som är stora och små, tjocka och smala, precis som vi är. Prickarna av lera i luften är idéer från barnen som går vidare till pedagogen. Över allt skiner solen av torkade apelsinskal, berättar Donika Selaci.

Den andra gruppen formar ett inkluderande tänkande hjärta av morotsbitar på stammen och lägger kottar i former på marken. De beskriver hur det skulle kunna bli en lektion med matematikprat och samtal om begrepp som volym, storlek, förminska och förstora.

När kreativiteten sagt sitt, får konstverken vara kvar på träd och mark, så att de kan glädja alla som passerar. Över oss skrattar måsarna gillande.

Slantade morotsbitar bildar ett hjärta på en trädstam och i mitten en rund skiva polkarödbeta.

Morotshjärta med polkarödbeta som bultande centrum.

Det treåriga internationella samarbetet, som just har startat, projektleds av Institutet för lokal och regional demokrati på (ID). Aida Baxholm på ID betonar det är viktigt att alla partnerskapsprojekt delar de demokratiska värderingarna och att man går in med ödmjukhet i allt arbete och utbyte.

- Det är mycket studiebesök här i Växjö och vi besöker Komuna Vushtrri till hösten, i september. Vi ska sedan göra pilottester och pröva olika metoder och modeller. Medan skolorna i Kosovo testar mycket nytt, blir det mer fördjupning för Växjö. Meningen är ju projektet ska inspirera pedagogerna här hemma och att de ska sprida idéerna och erfarenheterna vidare.

Kosovanskt besök denna gång fick förutom Paletten, även förskolorna Pilbäcken, Åby, Högstorp, Björken samt Brände Udde förskola och deras förskolebuss.

Text och bild: Agneta Myrestam

Land artlänk till annan webbplats är en temporär eller förgänglig platsspecifik konst, både verk som gjorts av material man finner på platsen och verk som med tillfört material monterats på plats - i något landskap.

IDlänk till annan webbplats är en förening som ägs av Linnéuniversitetet, Växjö kommun, Region Kronoberg samt Länsstyrelsen. ID arbetar på uppdrag av Växjö kommun i deras kommunala partnerskap med Vushtrri i Kosovo. Projektet finansieras av ICLD, som förvaltar Sida-medel för kommunala partnerskapsprojekt.

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida