Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Inget påsklov för lärarna på Ringsberg

DELA

Inget påsklov för lärarna på Ringsberg

Igår började påsklovet för den stora majoriteten av lärarna i Växjö kommun. Men för lärarna på Ringsbergskolan i Växjö rymmer veckan fyra arbetsdagar.

några personer tar mat vid ett uppdukat bord

Maria Förster, Helene Ernman och kollegerna på Ringsbergskolan startar påsklovsveckan med gemensam frukost. Foto: Anna Fritzén

Måndagen i påsklovsveckan börjar med gemensam frukost på Ringsbergskolan, alla har varit med och bidragit. På bordet trängs baba ganouch med skärgårdssill och ägg, exotisk frukt, kinderägg, ostbricka och olika bakverk. Efter frukosten - som äts vid ett långbord i ett av klassrummen - är det dags för planeringsdag. Sedan skolan startade 2000 har man tillämpat semestertjänst här: lärarna har alltså 40 timmars arbetsvecka och arbetstid mellan 08.00 och 17.00 alla vardagar. Maria Förster och Helene Ernman är två av lärarna på Ringsbergskolan. Båda kom till Ringsbergskolan för ungefär två och ett halvt år sedan, från arbetsplatser där man tillämpar ferietjänst.

-Jag minns att det var en del som sa: "tänk på vad du gör nu, kan det verkligen bli bra att ge upp sin frihet?". Jag tycker att det istället har blivit mer frihet. Innan fanns det ingen gräns mellan vad som var jobb och vad som var fritid, jag satt ofta och jobbade sent på kvällarna. Nu vet jag att jag har gjort min tid. Det har blivit lättare att släppa jobbet, säger Helene Ernman.

-När mina barn var små var det förstås praktiskt att kunna komma hem lite tidigare och istället fortsätta jobba när de lagt sig, men i takt med att de blev äldre så blev det senare och senare på kvällen. Det är betydligt lättare att släppa jobbet när man har semestertjänst, menar Maria Förster.

De njuter av friheten att kunna ta semester när de vill. Och att göra ärenden på dagtid är heller inga problem.

-I kortare perioder jobbar vi förstås mer men då går det fint att kompensera för det vid annat tillfälle, säger Helene. Susanne (Randau, rektor på skolan) litar på oss, och hon är jättegenerös. När någon vill vara ledig hjälps vi åt att täcka för den personen.

Nackdelarna med semestertjänst, vilka är de då?

-Jag som har gård och hästar kan ju sakna att rida i dagsljus på vintern som jag gjorde förr, säger Maria.

Och Helene fyller i:

-När det är måndag morgon första dan på lovet och familjen ligger kvar och sover är det lite motigt att gå iväg. Men jag uppskattar det lugnare tempot som är på loven, det blir en lovkänsla på skolan. Anspänningen är inte lika hög. Förr började min vecka på söndag eftermiddag, men nu gör jag det arbetet på fredag eftermiddag istället. Helgen blir längre.

Kristian Thomann som jobbar som lärare och med chefsstöd på skolan tycker att arbetssättet har gynnat klimatet på arbetsplatsen.

-Man kan lita på att kollegerna är kvar på eftermiddagen, att man hinner prata med dem. Det tillsammans med att kollegerna sitter tillsammans i ett arbetsrum gör att vi får ett tätare samarbete. Jag tänker att det är det som möjliggör att vi kan ha ett gemensamt tema för hela skolan.

två lärare ler och tittar i kameran

Maria Förster och Helene Ernman.

Genom att det blir mycket tid utan elever under loven så hinner arbetsgrupperna planera tillsammans. På påsklovet brukar de allra flesta lärarna vara på plats. Då bestämmer man tillsammans om nästa års tema som är ämnesövergripande och sträcker sig över alla årskurserna F-9.

-Ja, eller det behöver vara bestämt redan innan. På påsklovet sätter vi oss ner och diskuterar hur vi ska genomföra alla idéer och vad det ska innehålla, säger Helene.

I år har temat varit mellanrum, ett tema där man har kunnat väva in allt möjligt. Vad nästa års tema kommer att bli vill jag gärna ha reda på, men det får jag inte.

-Nej, när eleverna kommer startar vi med en inspirationsdag, då de får en massa ledtrådar och sedan får de vara med att forma vad temat är utifrån dem. Så det kan vi inte avslöja. Det kan nog till och med vara så att en del elever går och funderar över vad det kan vara redan på sommarlovet, säger Maria.

Viss del i deras tjänster är förlagd till fritids så det blir några pass där på loven.

-Det är en klar fördel att få se vad kollegerna gör och att vi alla känner alla barn på skolan, i alla fall lite grann. Har vi byggt en relation tidigt så blir de lättare när de kommer till oss så småningom, säger de båda högstadielärarna.

Om du skulle få välja, skulle du gå tillbaka till att ha ferietjänst?

-Just nu känns det långt borta, säger Helene.

-Jag skulle inte vilja gå tillbaka till ferietjänst, säger Maria. Det är värt allt att tiden är bestämd och att få ta ut sin semester när man vill.

Text och foto: Anna Fritzén

Semestertjänst
Den som har semestertjänst har ett grundschema på 40 timmar i veckan på en heltid och avtalsenlig semester om 25-32 dagar beroende av arbetstagarens ålder.

Ferietjänst
Den som har ferietjänst har en årsarbetstid om 1767 timmar på ett år, vilket blir i snitt 45,5 timmar per vecka på en heltid när det slås ut per vecka. Av dessa är 35 timmar reglerad arbetstid och 10,5 timmar förtroendetid. Arbetstiden kan dock variera från vecka till vecka beroende på behov och måste inte se lika ut varje vecka.

Ferieanställda har ledigt under sin ferie som är en inarbetad ledighet. Denna infaller under delar av juni-augusti. Ferieanställda lärare är också lediga delar av de andra loven.


Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida