Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Demokratisk och musikalisk vinning

DELA

Demokratisk och musikalisk vinning

Ibland kommer alla känslorna på en och samma gång. De svettrosiga kinderna vittnar om engagemang både på scen och i publiken. Mello på fritids i Tävelsås, söder om Växjö, är ett resultat av demokratiska beslut, rejält med tid och samarbete.

En fritidspedagog pratar i en mikrofon framför elever.

- Jag är helt chockad så duktiga ni är! Kan inte alla få vinna? vädjar Ingela Mjörnman. - Näe! svarar ett helt fritids unisont. Foto: Agneta Myrestam, Växjö kommun

I läroplanen för fritidshemmet står det klart och tydligt: undervisningen ska utgå från elevernas behov, intressen och initiativ. De ska bland annat utveckla sin förmåga att samarbeta och uttrycka sig estetiskt. Men melodifestival, är det bra? Är det inte snarare lite ytligt?

– Det är här barnens verklighet, säger Ingela Mjörnman, fritidspedagog och för dagen även programledare. De kan bearbeta det som de ser på tv, här på fritids. Dels är mellot en träning för barnen att ha ett tydligt mål, dels är den en träning för dem som ska titta. Det är inte självskrivet att bara ta emot något som andra visar upp.

Fem barn sjunger på en scen

The 5 girls sjunger "Break free".

Musiken sitter lite i väggarna i Tävelsås, eftersom skolan har musikprofil där alla elever i årskurs 2-3 får lära sig att spela ukulele och de flesta av barnen har erfarenhet av att spela och framträda på något sätt. Nu blir det sång i riktiga mikrofoner och koreograferad dans till inspelad musik. Det är den fjärde melodifestivalen på fritids. Personalen såg intresset och började spåna fram ett upplägg.

– Barnen tyckte det spännande. Det handlar ju om att jobba tillsammans i grupp, bestämma vilka som ska vara med och se till att ingen hamnar utanför. Barnen får ta ställning till frågor som: Vilken låt ska vi sjunga? Ska vi sjunga och dansa? Ska vi göra både och? Hur mycket ska var och en synas?

Inramningen är komplett med nio bidrag, green room med färgglada och numrerade pallar, snabbrepris, som spelas in av förskolläraren Anna Strååt under själva tävlingen, mellanakt av fritidspersonalen och sluten omröstning i flera steg, där både barn och vuxna har en röst. Cirka 25 barn deltar och ungefär lika många sitter på golvet och tittar. Lokalen begränsar publikens storlek; till föräldrar och förskolebarn får man säga nej. Hela programmet tar 1,5 timme.

Oscar Kareld, som sköter ljudet, försöker korta ned det långa introt i ”Final countdown”.

– Här i början är det ju inte ens en gitarr som spelar, ingen sång och inga trummor heller, säger Oscar och visar den första gruppen Rock’n roll vad han menar.

Oscar får ett tydligt nej. Rampljuset ska utnyttjas så länge som möjligt och så är tävlingen igång. Killarna håller takten och får direkt gott stöd av publikens klappande. Sedan följer grupperna The Stars, LEL-boys, Höneflocken, Stjärna, Ponnydansen, Vinnarna, Tuva Power och The 5 girls i ett snabbt flöde av skuttande ben och koncentrerade blickar.

Precis som i verkligheten ser inte 2019 års upplaga av melodifestivalen i Tävelsås likadan ut som tidigare. Första året bestämde de vuxna att det inte skulle utses någon vinnare.

– Barnen var så besvikna! Det fick vi till oss i utvärderingen, berättar Ingela.

Fyra utklädda vuxna sjunger och spelar.

Man ska ha husvagn, sjunger Lena Renström, Anna Strååt, Ingela Mjörnman och Oscar Kareld i mellanakten.

Det var fritidsrådet som bestämde att en vinnare skulle mellot absolut ha. De cirka 60 inskrivna på fritids från förskoleklass till åk 3 deltar varannan vecka i ett stormöte, som kallas fritidsrådet. Det är direkt demokrati i ordets rätta bemärkelse. En elev i trean är ordförande och plockar bland annat upp vad som varit bra och mindre bra sedan senaste mötet.

– Det är också viktigt att barnen är med i processen och känner sig delaktiga. Barnen köper inte att det inte är en tävling, för så är det ju inte på riktigt. På sätt och vis är det bra för man får lära sig att hantera en besvikelse och får lov att gratulera kompisarna: ”Ni var bättre den här gången”. Det blir mycket diskussioner att de röstar bara på sina kompisar, men så är det också i verkliga livet.

Vad kan då kollegor med dans- och musikintresserade fritidsbarn tänka på?

– Våga ge barnen utrymme och tid att träna och uppträda. Låta det ta tid. Ofta tränar barn på fritids in en låt eller en dans på fem minuter och det är några som tittar. Med mellot blir det ett tydligt mål och alla tittar. Man jobbar igenom det på ett annat sätt, säger Ingela.

I tre veckor har fritidsbarnen fått jobba med melodifestivalen och annat tema har fått vila. Under utedagarna har de blivande artisterna fått ha utedag på plats och träna sång och dans i stället.

– De som varit med ett eller två år tidigare, behöver mycket mindre hjälp av oss vuxna för att komma igång och samarbeta. De som är lite äldre, oavsett om de har tittat eller varit på scen, har ju en bild av hur det färdiga programmet kan se ut.

Men duktiga artister och tålmodig publik som tränar samarbete och hänsyn under en intensiv melodifestivalperiod utgör ingen trolldryck som håller i sig hela året. Konflikter i vardagen försvinner inte.

– Nä, det jobbar vi med lika mycket, skrattar Ingela. Vi hoppas att de får med sig strategier att lösa problem, till exempel lotta eller dela upp arbetet, för det här med samarbete kommer de att möta många gånger på livets stig.

Många barn ligger ihopkurade på golvet.

Sluten omröstning är det givna alternativet i mellot. En hand upp blir en röst.

En flicka torkar sig i pannan

Emma Lindblad i The Stars pustar ut.

I green room är paljetterna, skinnjackorna, kepsarna och tiaran klara med sina framträdanden. På golvet sitter tittarna redo med konfetti inför finalen. Artisterna går i förväg till mellanmålet, resten röstar med huvudet mot golvet och en sträckt arm uppåt för den låt de röstar på. Två duktiga deltagare, som går i trean, pustar ut i soffan med mellanmål innan resultatet av omröstningen är klar: Clara Bylander från gruppen The 5 girls och Lukas Lindahl i trion LEL-boys. Båda tyckte att de hade haft ett bra samarbete i sina grupper och att det varit roligt att träna både dans och sång.

– Jag var väldigt nervös, säger Lukas, som är med för första gången.

– Jag tänkte mest på att det var så många bra bidrag så det kändes inte som att det var så stor chans att vinna, säger Clara, som uppträtt tre gånger.

Två barn sitter i en soffa

Lukas Lindahl och Clara Bylander.

Men vann gjorde hon och kamraterna med låten ”Break free”. Publiken, som tränat sig på att vara goda lyssnare, får äntligen sprida ut färgglada papperslappar över segrarna och några som inte vann fick träna sig i den ädla konsten att inte komma först, trots att man är riktigt bra.

– Nästa år ska jag vinna, säger ett av de yngsta barnen på väg ut i friska luften.

– Då vet du att du måste ställa dig här på scenen också, säger den vuxna och pekar.

Hon nickar alldeles bestämt. På golvet ligger konfetti och ett hårspänne som flög av i en hjulning.

Text och foto: Agneta Myrestam

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida