Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Från kunskap till att förändra beteenden

DELA

Från kunskap till att förändra beteenden

Hur arbetar man med hållbarhet med högstadieelever som vuxit upp med ständiga lektioner i sopsortering, bussåkning och mer vegetariskt? Eleverna på Elin Wägnerskolan i Växjö fick istället jobba med att förändra genom påverkan.

Bild

Mimmi Schill visar en av de t-shirtar som några av eleverna gjort om under projektet om Hållbarhet. Foto: Anna Fritzén/Växjö kommun

-De var verkligen sura över att behöva prata om hållbar utveckling igen. De här eleverna har tänkt på miljön hela sina liv. De VET att de ska äta vegetariskt, att de ska åka buss och inte flyga. Vi hörde dem faktiskt klaga långt innan vi började med det här temat: å nej, inte hållbarhet igen, säger läraren Leif Svensson.

Det var då lärarlaget bestämde sig för att eleverna i åttonde klass skulle jobba med att försöka skapa en förändring: att påverka någon annan. Hela temaarbetet startade med en inspirationsföreläsning om ett Hållbart Växjö 2050. Temat grundade sig i Statens offentliga utredning Bilen, biffen, bostaden vars slutbetänkande kom 2005.

-Därifrån fick vi tre olika ingångar, sen la vi till ett fjärde b: beteendet, alltså konsumtion. Det passade bra in, samtidigt som vi behövde dela eleverna i fyra grupper, säger Mimmi Schill.

Vilka olika sätt finns det att påverka människor på? Eleverna fick fundera fritt kring det och alla fick en föreläsning om vart och ett av de här fyra områdena. Därefter fick eleverna brainstorma kring vad vi kan göra. Det resulterade i en tankekarta, varifrån de formulerade en fråga som gick att undersöka. Efter karaktären på frågorna som eleverna kom fram till delades de in i grupper.

Det blev en hyfsat jämn uppdelning mellan de fyra områdena och en lärare tog hand om varje grupp. Därefter fick eleverna efterforska vem de kan ta kontakt med för att veta mer om just sin frågeställning och de fick också lära sig mer om olika påverkansstrategier för att få folk att förändra sitt agerande.

För sin egen del fick eleverna göra var sitt miljölöfte som tar avstamp i var varje elev är idag: Jag ska inte duscha så länge, jag ska övertala pappa att byta bil, jag ska äta mindre kött... De har också testat sin klimatpåverkan med hjälp av svenska miljöinstitutets test Länk till annan webbplats..

Lärarna på Elin Wägnerskolan är vana att jobba med värdeskapande pedagogik, det är en del av skolans profil.

-Jag tänker att det här är en demokratisk fostran, att de lär sig att påverka, säger Leif. Tidigare skrev elever saker bara för läraren. Det här arbetssättet skapar ett mervärde.

Eleverna har som sagt kunskapen, det är ändå beteendet som är det svåra att förändra.

-Ta till exempel det här med hälsa: hur mycket har vi inte pratat om det? Man är ändå förvånad över hur oerhört mycket energidryck eleverna dricker. Det beror inte på brist på kunskap, det beror på andra saker, säger Leif.

Det blir en del intressanta diskussioner i klassrummet.

-Många av eleverna är frustrerade över situationen, det är en väldigt medveten generation. De kan fråga saker som: "Varför bestämmer de inte bara att vi inte ska flyga nu när vi vet vad det har för miljöpåverkan?" Då uppstår nya frågor: Vem är det som ska bestämma det? Vad är rimligt att ändra på? Vad händer om vi höjer skatten på flyg? Vad händer om vi delar ut gratis busskort?, säger Mimmi.

I januari redovisades alla idéer för de andra eleverna och därmed var temat slut för den här gången. En del hade sytt om kläder de tröttnat på. En grupp försökte sig på att uppfinna biobränsle till flygplan. Några gjorde en informativ film, några gjorde instagramkonton på flera olika språk med inspiration till vegetarisk matlagning.

-En del satsade jättemycket, en del satsade mindre, precis som det brukar vara, säger Leif.

Miljölöftena sitter kvar i skolans stora entré och på lördagen i vecka 13 finns några av eleverna från Elin Wägnerskolan utanför stadsbiblioteket i Växjö. De kommer bland annat att laga mat och erbjuda allmänheten att kolla sina klimatkonton.

-Vi valde ut de av elevernas bidrag som kan bidra till allmänheten, eleverna som är med utanför stadsbiblioteket på lördag växer av att ge andra del av kunskapen som kommit fram ur det arbete de redan lagt ner, säger Leif.

Smörkniven med budskapet "Var inte dryg sluta flyg" är tänkt att påminna om hållbarhet varje dag. Foto: Anna Fritzén

Text och foto: Anna Fritzén

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida