Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Teknikums elever lär och lär ut

DELA

Teknikums elever lär och lär ut

Ellinor Rydman och Håkan Stenman på Teknikum gillar samarbete. Det har lett till att BF-elever och elever från teknikutbildningen får sprida sin nyvunna kunskap till fler och lära ännu mer.

en elev sitter på golvet och håller i en mobiltelefon. Två lärare tittar på honom.

Teknikeleven Alban Islami visar Ellinor Rydman och Stina Håkansson hur man styr sphero-roboten via sin mobiltelefon. Några elever på Östregårdskolan är redan riktigt duktiga på det här, menar Alban. Foto: Anna Fritzén

Klasserna har förberett sig noga för ett skolbesök. Under två förmiddagar ska Östregårdskolans mellanstadieelever få prova datalogiskt tänkande och det är elever från teknikprogrammet och barn- och fritidsprogrammet som håller i övningarna tillsammans. Idén att elever från olika program lär ut till yngre elever är äldre än just det här samarbetet; för några år sedan hade Teknikum ett samarbete mellan naturvetenskapen och BF-programmet.

Just det här samarbetet, mellan teknikprogrammet och BF, kör Teknikum för andra året. Under gymnasiets andra år träffade de lågstadieelever och i år blir det lite svårare: nu ska övningarna anpassas till mellanstadieelever. Många av gymnasieeleverna som deltar nu har alltså varit med tidigare. Och samarbetet har också gett andra effekter.

-Nu har vi till och med några som startat ett UF-företag som handlar om att komma ut i de lägre åldrarna och hjälpa till att förklara datalogiskt tänkande, berättar Håkan Stenman som är fysik- och matematiklärare och ansvarig för teknikprogrammet. Han har femton teknikelever som leder programmeringskurser, tillsammans med BF-elever under dagen Östregårdskolan.
Arbetet startade med intervjuer med låg- och mellanstadieelever för att få reda på vad de känner till, och vad de kan. På så vis har eleverna fått en bild av vilka de ska möta. Östregårdskolan som man liksom förra året samarbetar med kring det här vet om varför Teknikums elever kommer dit.

-De vet att vi är där i första hand för att träna. Genom att varje grupp genomför samma övning med åtta grupper mellanstadiebarn får vi mängdträning. Samtidigt passar vi på att lära barnen något, säger Ellinor Rydman.

Veronica Sjö samordnar dagen från Östregårdskolans sida. Hon tycker att det finns ett stort värde i att Teknikums elever kommer till skolan.

-Det är väldigt motiverande för barnen att lyssna till de här äldre eleverna. Vissa av dem som annars har svårt att lyssna sitter som ljus framför de här eleverna. Och vi lärare har kommit i kontakt med flera digitala hjälpmedel som vi inte visste så mycket om innan. Greenscreen eller Osmo tillexempel. Ofta kräver det ju att man köper in något och lär sig. Nu när vi vet lite vad vi skulle kunna använda det till känns det mycket lättare att veta vad vi ska satsa på. Det är också en fantastisk resurs att eleverna är här: vi hade inte kunnat ordna sådana här övningar för hela mellanstadiet med bara vår befintliga personal.

Under besöket på Östregårdskolan är gymnasieeleverna indelade i tvärgrupper med BF-elever och teknikelever i varje grupp. Under dagen får barnen besöka fyra stationer och hinner därmed prova analog programmering, programmera en robot, bygga lego och genomföra andra lekar och arbeta med greenscreen. Dessutom finns det en extra station. I den jobbar man med programmet Osmo på Ipad.

- Är det så att någon inte riktigt vill vara med i aktiviteterna i en grupp så får barnet gå till Osmo-gruppen. Alla ska känna sig trygga och trivas, säger Ellinor.

Vad ska de komma ihåg efter två veckor? Efter tre månader? Det är frågor som Ellinor vill att eleverna ska ställa sig medan de utvecklar gruppernas aktiviteter. Och vad hinner man egentligen på en halvtimme? Det är inte lätt att greppa innan man varit ute i verksamhet.
-De utvecklas jättemycket av det här. Bara att se vad som har hänt mellan tvåan och trean är fantastiskt. I tvåan hade vi aldrig gjort en sån här komplex sak, det är alldeles för mycket detaljer. Det är också en stor fördel för de här eleverna med samarbetet eftersom vi är nästan bara tjejer och de är bara killar. Det är bra att mötas så här. Och eleverna tar så fantastiskt mycket ansvar när det väl gäller. Det är absolut min pedagogik att jag inte lägger mig i allt, säger Ellinor Rydman.

Stina Håkansson undervisar också på BF-programmet.
-I det här samarbetet har vi hittat kursmål hos teknikprogrammet som passar ihop med våra mål. Och det brukar visa sig att eleverna tycker att det är roligt att lära ut. ”Det var mycket roligare än jag kunde tänka mig”, är en reaktion vi har fått. Jag var med och lyssnade vid något tillfälle förra året. Vissa av teknikeleverna interagerade med barnen likvärdigt med våra.
På samma sätt upplever Håkan att han ser färdigheter och nyupptäckta intressen hos BF-eleverna för teknik. Det river barriärer mellan traditionellt uppdelade aktiviteter och det blir ett tillfälle att ”tvingas” prova något som man inte annars kommer i kontakt med.
Håkan uppskattar att det finns en rak och öppen dialog mellan honom och Ellinor.
- Nummer ett för att det ska funka att samarbeta så här är att man gillar varandra och pratar med varandra, det är viktigt att kunna säga till att det här är inte en så bra idé, så här skulle vi kunna ha gjort istället.

Ellinor håller med om det.
-Vi krånglar inte till det. Behövs det fem minuter till så har vi det, om vi behöver köpa tejp så gör vi det. Gymnasiet är ju väldigt kursbundet så det är svårt att få till samarbeten med de andra programmen.

En av de största utmaningarna för att få samarbetet att flyta på är schemateknisk: gemensam förberedelsetid är mycket svårt att få till. En önskan Stina, Håkan och Ellinor har är att få schemalagd tid tillsammans för de olika yrkesutbildningarna.

-Nej, det är ingen önskan, det är ett krav, rättar Ellinor. Om vi ska kunna samarbeta så här så behöver vi tid tillsammans. Jag hoppas också att vi ska kunna samarbeta i större utsträckning med de teoretiska ämnena framöver.

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida