Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Glädjen i att upptäcka hur det funkar

DELA

Glädjen i att upptäcka hur det funkar

Ljuset är i fokus i klass fyra i Vederslöv. Kanske lägger Elisabeth Ström och Klara Steen Petersson just nu grunden för en framtida Nobelpristagare i fysik?

två lärare i närbild i ett klassrum

Elisabeth Ström och Klara Steen Petersson har jobbat med Mot nya höjder i fem terminer. Foto: Anna Bengtsson/Växjö kommun

Temat för höstterminen 2018 hos utbildningskonceptet Mot nya höjder heter Make IT Shine. Då handlar det bland annat om olika sorters strålning, fenomen för att upptäcka och förstå några av ljusets egenskaper och även om perception. De naturvetenskapliga ämnena, teknik och matematik utgör kärnan, men i Mot nya höjders utmaningar får flera ämnesområden samverka. Under terminen har tre olika utmaningar fyllda med olika elevexperiment släppts inom temat Make It Shine.

-Den här gången har vi fått köpa in UV-ficklampa och UV-pärlor. Laserpekare och fickspeglar hade vi redan, berättar Elisabeth Ström.

Det är femte terminen som Elisabeth Ström och Klara Steen Petersson är med i Mot nya höjder. Hösten 2018 har de anmält sin klass i årskurs fyra. När de arbetar med utmaningarna planerar och genomför de alltid experimenten och elevuppdragen tillsammans. Vid förra utmaningen var de tre lärare som hjälptes åt.

-Mot nya höjder har varit ett bra sätt av få till sig nya idéer. Vi har testat massor av saker som vi kanske aldrig hade kommit på annars, säger Elisabeth.

Klara menar att det har förstärkt hennes uppfattning om hur undervisning kan gå till för att skapa helhet för eleverna. Hon tror även att ett utforskande arbetssätt och laborationer är en viktig del i lärandet generellt sett. Elisabeth ser elevernas glädje i att upptäcka och hon tycker att det bidrar till ökat intresse för naturvetenskap.

-Efter förra utmaningen var det en elev som undrade var man kan köpa en UV-lampa. Han ville ha en hemma och kanske ge bort en i julklapp. Efter vår heldag på Nobel-utställningen i Markaryd omfamnades vi av elever som vill tacka för att de fått åka dit, berättar Klara Steen Petersson.

Aktiviteter utanför klassrummet är tydliga inslag i Mot Nya höjder. Utställningen Nobel Mot nya höjder visar hur nyfikenhet inom naturvetenskap, teknik och matematik kan förändra världen. Elisabeth återger hur skickliga pedagoger på plats gav eleverna uppdrag att lösa. Experimenten avlöste varandra i utställningen, alla elever fick vita labbrockar dessutom. Det var ett välkommet och inspirerande avbrott från vardagen i skolan berättar Klara. Mot nya höjder går utanför boxen och ger dem och eleverna det lilla extra.

-Utmaningarna är utmaningar även för oss, säger Elisabeth.

-Nu är vi trygga med att vi kan anta utmaningarna, vi har fått rutin, säger Klara.

Däremot antar de inte alla utmaningar som släpps. Att planera aktiviteterna tar mycket tid och tänker Klara och Elisabeth att de lägger det på en för dem rimlig nivå. Någon gång har de inte haft budget för att göra inköp, vid ett annat tillfälle gick det inte att organisera, och ytterligare någon gång stämde de inte alls med pågående undervisning. Efter varje avklarad utmaning delar de sina erfarenheter i en blogg. De försöker att skriva medan minnet är färskt. Det händer att Klara inleder skrivandet och att Elisabeth avslutar, de beskriver det som prestigelöst.

- Det är ett sätt att delge föräldrarna vad som sker i skolan. Och en möjlighet för oss att reflektera, säger Klara.

De är överens om att de vill se fler ämnesövergripande inslag i undervisningen men de är även överens om att grunderna i respektive ämne måste få utrymme. Elisabeth undervisar i NO och teknik, Klara i matematik och idrott och hälsa. Varje termin släpps helt nya utmaningar i Mot nya höjder, men Klara och Elisabeth tar även tillvara på den idébank och utrustning som det har byggt upp. Elisabeth berättar att hon i samband med undervisning av ellära kommer att ta med experiment från föregående års tema.

Klara Steen Petersson och Elisabeth Ström har varit kollegor i sju år. Vi driver varandra framåt, säger Klara och det är avgörande att vi är två fyller Elisabeth i. De minns dock att de var trötta i slutet av en termin och hade bestämt sig för att ta paus från Mot nya höjder.
 
-Vi hade bestämt oss för att pausa. Klassen och vi satt i AMB:s aula vid en terminsbelöning under temat Make it Sound. Jag satt längst fram och Elisabeth satt längre bak när kommande termins tema ropades ut från scenen. Temat Make It Move skulle handla om rörelse och hälsa. Det skulle passa oss perfekt. Jag vände mig bak mot Elisabeth, hon skrattade och gjorde tummen upp, berättar Klara.

-Vi resonerar att gör vi detta så kommer eleverna att bli mer motiverade av det andra också, säger Elisabeth.

När de slutar anta utmaningar från Mot nya höjder vet de inte. De funderar på om de skulle fortsätta på egen hand om de inte fick samma möjlighet att jobba tillsammans, eller om någon av dem skulle sluta på skolan.

-Då säger jag till min nya kollega att ”Så här har vi alltid gjort”, skrattar Klara.

Text och foto: Anna Bengtsson

Fakta

Mot nya höjder är ett utbildningskoncept som gör det enkelt för dig som lärare att öka dina elevers intresse för naturvetenskap, teknik och matematik och innehåller utmaningar som elever genomför under lektionstid. Konceptet grundades 2014 i Kronobergs län för att säkra framtidens kompetensförsörjning och det ägs och drivs av Region Kronoberg och Tekniska museet tillsammans med Linnéuniversitetet och Länsstyrelsen Kronoberg.
Mer information på Mot nya höjders sidalänk till annan webbplats

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida