Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Viktigt verktyg i gemensam planering

DELA

Viktigt verktyg i gemensam planering

På Parkvägens förskola i Ingelstad har pedagogerna ett gemensamt tema för hela förskolan. Och det nya verktyget för planering heter IST Lärande förskola.

Två pedagoger sitter vid sina datorer och pratar med en tredje pedagog som skymtas i ena kanten

Marie Gustavsson och Therese Ahlin tycker att IST Lärande är en tillgång i förskolans planering. Foto: Anna Fritzén/Växjö kommun

Förskollärarna Madeleine Callenholm och Therese Ahlin har planeringstid den här fredagen när förskolläraren Marie Gustavsson, som jobbar på en annan avdelning, ansluter för att berätta om hur de arbetar med IST Lärande förskola.

-Marie och jag gick första grundkursen. Vi kände direkt att det här kommer vi att kunna använda jättebra. Vi lägger alltid temat för ett helt år i taget och alla avdelningarna delar samma tema. Vi jobbar fram det i maj och juni så att vi kan sätta igång med det när höstterminen startar, säger Madeleine Callenholm.

Avdelningarna tar förstås in lite olika moment, beroende på vilken ålder det är på barnen i grupperna. För läsåret 18/19 är det sagotema och hela förskolan arbetar utifrån sagoböckerna om Grodan och hans vänner. Till de temat kan de knyta alla läroplanens och förskolans mål. Genom IST Lärande för förskola kan alla se planeringar, utvärderingar och analyser av del och helhet.

-Vi hade olika papper på många ställen förut. Nu är allt samlat på samma ställe, vi kan lättare utvärdera för hela förskolan: Hur gick det i temat? Vad var bra? Vad var mindre bra? Och så svarar vi på frågorna direkt, säger Marie.

Utvärderingsmallen har några pedagoger utarbetat tillsammans och lagt in på avdelningarnas sidor. Alla pedagoger använder alltså samma mall så att det går att jämföra resultaten med varandra. Och målen ligger med så att man ser dem i alla faser av arbetet.

Den gemensamma planeringstiden för förskollärare brukar vara mycket begränsad, men ingen av de tre upplever att det är ett problem att hinna med att skriva och dokumentera i lärplattformen.

-Man hinner det. Det går fort att gå undan och skriva in något man kommer på. Ibland sitter jag med datorn i knät i barngruppen när jag vill lägga till något, säger Therese.
Madeleine håller med:

-Häromdagen hade vi gjort en förändring i inomhusmiljön, vi hade möblerat om lite, då skrev jag några rader med en gång. Innan blev det mycket lappar att hålla reda på men det slipper vi nu.

En lärare vid sin dator

Madeleine Callenholm. Foto: Anna Fritzén

Det är inte helt enkelt att veta hur man kan använda lärplattformen alldeles från början men alla tre tycker att det kan få växa fram.

-Vi lade alla våra utvecklingssamtal i våras i lärplattformen. Vi tänkte att vi kör och så får vi se hur det går. Det är bra att vi kan se vilka barn som varit borta och därmed missat ett visst moment. Och att kontaktuppgifter till barnen finns även här.

-Vi experimenterar lite efter hand och tar in lite mer hela tiden. Underlag för utvecklingssamtal gör jag på min enskilda planering. Och då vet jag vad jag ska skriva, så det går fort, säger Madeleine.

Ingelstad förskola ska flytta ur sina lokaler. Tre- till femåringarna flyttar först till hösten 2019 medan förskolans tvååringar och ettåringar ska starta vårterminen 2018 i paviljonger intill Ingelstad skola. När flytten är överstökad hoppas de kunna sätta igång med IST-bloggen som egentligen inte är en traditionell blogg utan ett kommunikationssystem inne i lärplattformen.

En fördel som de alla tre kan se framåt är att lärplattformen kommer att underlätta i arbetet med ett gemensamt tema trots att förskolan kommer att vara utspridd på två platser.

-Nu kan vi fortsätta att gå in och läsa vad de andra gör. Vi kan kommentera varandras arbete och vår chef kan också läsa och kommentera arbetet efter hand, säger Marie. Vissa ska kunna få läsrättigheter så att till exempel vikarier kan gå in och läsa om hur vi arbetar här och var vi är i vår pedagogiska planering.

Att förskolan haft lätt att anpassa sig till det nya verktyget tänker Madeleine kan bero på att man redan tidigare hade en bra struktur för planering och utvärdering. Arbetssättet med gemensamt tema och i förväg formulerade utvärderingsfrågor för alla moment satt redan och det handlade mer om att lära sig ett nytt system.

Har ni upplevt några problem med att komma igång?
-Lite i början blev vi utkastade då och då, men det har inte varit nåt stort problem. Sedan är det ju väldigt olika hur svårt man tycker att det är att börja jobba med ett nytt system. Men vi hjälper varandra och tar en bit i taget.

-Jag tycker att det är lätt och jag har inte gått utbildning. Men det gäller förstås att man sitter med det och lär sig, säger Therese.

-Särskilt i början ställde vi massor av frågor! Jag tror att det är bra att inte tänka på lärplattformen som en sak till som ska göras. Istället är det ett verktyg för att det ska gå smidigare

Två virkade sagofigurer i en korg

Foto: Anna Fritzén

Förskolorna runt omkring har tagit hjälp av Ingelstad förskola för att komma igång.

-Vi har varit och visat Helenetorp och Uråsa förskola hur vi har lagt upp vårt arbete. Då blev det lättare för dem att komma igång.

Är det något ni saknar i lärplattformen?
-Vad som kan bli bättre är hur man lägger in bilder, just nu går det bara att lägga in bilder som är bredare än höga, annars hamnar de på fel håll. Och jag saknar att använda olika färger i skrivmenyn också, säger Madeleine.

Nu ser de fram emot att också börja kommunicera med vårdnadshavare genom lärplattformen.

-Det enda vi inte har kommit i gång med än är bloggen. Men vi längtar efter att göra det! Det kommer att bli ett bra sätt att slippa skicka hem brev till föräldrar med vad vi gör här, säger Madeleine.

Text och foto: Anna Fritzén

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida