Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Analog programmering Sofies resa

DELA

Analog programmering: Sofies resa

Går det att koppla programmering till vilket ämne som helst? Sofie Herbertson på Sandsbro skola gav sig själv en utmaning genom att koppla ihop programmering och tid.

Bild till artikeln Analog programmering

Jag blev kontaktad av två lärarstudenter som ville se hur jag arbetade med programmering på mellanstadiet. Jag hade tidigare under läsåret jobbat med digital programmering i olika former. Just då var jag mitt uppe i ett arbetsområde i matematik som handlade om tid. Istället för att göra något liknande det vi gjort innan så ville jag utmana mig själv genom att väva in programmering i detta arbetsområde. Efter att ha funderat ett tag valde jag att prova analog programmering kopplat till ”tid”.

Som inledning fick eleverna se en film som handlade om analog programmering. I filmen visades hur viktigt det är att varje steg finns med för att resultatet av programmeringen ska bli rätt.
 
Första uppgiften blev att ”programmera” sig från skolan till simhallen tur och retur. Här fick de utgå ifrån en angiven badtid och resten skulle de själva ta reda på. Exempelvis vilken tid de var tvungna att gå från skolan, vilken buss de skulle ta till simhallen, när de skulle gå och duscha för att hinna med bussen hem. Här blev det tydligt för eleverna att de behövde ta hänsyn till hur lång tid det tar att gå till busshållsplatsen, tid för ombyte och liknande. De förstod vikten av att vara noggranna i instruktionerna så att de inte missar bussen vilket gör att programmeringen blir fel.
Just elevernas tidsuppfattning startade roliga och givande diskussioner i klassen.
 
Dagen då lärarstudenterna besökte oss hade jag förberett en lite mer omfattande uppgift.
Uppgiften var att eleverna skulle få planera en resa där jag skulle ta mig från skolan i Växjö till Stockholm där jag skulle gå på en konsert. Jag presenterade uppgiften i en Powerpoint där jag gick igenom vilka steg och ”resmoment” jag behövde göra för att komma fram i tid till konserten.
Eleverna fick information om vilket datum jag skulle åka och vilket tåg jag hade bokat.
 
Eleverna skulle nu ta reda på vilka tider jag behövde åka buss för att hinna med tåget och vilken tunnelbana jag skulle välja för att komma fram till Globen kl 20.00.
 
Till sin hjälp använde sig eleverna av Länstrafikens app för busslinjer, SJ´s app för tågtider och SL´s app för tunnelbanelinjer. Det här tyckte jag blev väldigt givande för eleverna då de fick använda sig av hjälpmedel som vi idag använder i det vardagliga livet. Uppgiften redovisades genom att eleverna fick presentera sina programmeringar i form av en tabell som tydligt visade de olika stegen och tiderna. Till sist skulle eleverna även räkna ut hur lång tid resan tog från skolan till Globen. Eleverna jobbade tillsammans i grupp och här kunde de dela sina egna erfarenheter. Exempelvis hade vissa koll på att man ska byta tåg i Alvesta så man inte hamnar nere i Malmö. Några hade varit i Stockholm och kunde berätta hur det såg ut när man kom till Stockholms centralstation.

Tankar från elever var att de tyckte det var en rolig uppgift, för att den var mer på ”riktigt”. De fick lära sig att skriva tydligt i en tabell och även läsa av. Men en sak som jag tyckte var givande för eleverna var just att de fick ta fram information precis på det sätt man faktiskt ofta gör idag när man ska ut och resa.

tabell för redovisning

Här är ett elevexempel

Text och bild: Sofie Herbertson

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida