Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Bloggar Utvecklas tillsammans Behov att berätta

DELA

Behov att berätta

Vid ett tillfälle får några år sedan, fanns en stor önskan hos mig om att få berätta. Det var i och för sig inget nytt, jag hade haft behov att berätta förut, men det här var speciellt.

Bild

Jag hade tagit del av forskning som gav viktiga perspektiv på den matematikundervisning som vi bedrev. Samtidigt insåg jag begränsningen med en sammanfattning av mina nyvunna insikter under en punkt på nästa ämnesmöte. Jag vill dela med mig, men inte i syfte att informera mina lärarkollegor, utan snarare för att skapa en utgångspunkt för ett långsiktigt utvecklingsarbete.

Har du haft behov att berätta, men det dessvärre saknats ett behov att veta hos den tilltänkte mottagaren? Eller har du varit mottagaren? Reaktionerna kan bli påtagliga oavsett perspektiv.

Om du leder ett arbetslag, ett ämneslag eller en skola och ofta blir överraskad över lärares bristande motivation att tillämpa de exempel som du eller andra anser ha bevis för att vara mer effektiva än andra, då kanske du inte haft fokus på att utveckla lärarnas behov eller intresse av att veta.

Frågan om hur lärare kan motiveras till att delta i ett utvecklingsarbete intresserar mig oavsett insatsens form, men i synnerhet i de fall vi benämner under formen kollegialt lärande. Helen Timperley, som har bedrivit en av de största metastudierna av forskning kring lärares professionsutveckling, har ett svar på frågan. Hon skriver att lärare motiveras till utvecklingsarbete när de varit med och identifierat elevens behov och ser att deras nya metoder gör skillnad för deras elever. Övertygelsen ligger i att vad som ska utvecklas måste styras av att det antas leda till förbättringar i elevernas lärande och utveckling.

Jag sammanfattade aldrig forskningen på vårt ämnesmöte, men jag berättade att jag hade nyvunna insikter och att jag gärna ville stöta och blöta dessa perspektiv med mina kära kollegor. Och att jag hade litteratur i min bokhylla att låna ut. Det väckte intresset hos några och det blev istället att vi efterhand köpte in flera exemplar av en bok. Efter en termin hade hälften av oss läst samma bok och då arrangerade vi samtal. Det tog ett läsår till slut.

Vad som hände sen? Var det på vetenskaplig grund? Uppenbarligen har jag fortfarande behov att berätta, annars hade jag inte skrivit en blogg. Med mitt allra första inlägg har jag såklart en ambition om att motivera dig om att läsa även nästa inlägg.

Blir det inte fallet, så har jag åtminstone påmint mig själv.

Utvecklas tillsammans Anna Bengtsson anna.bengtsson4@vaxjo.se Utveckling & kommunikation PUBLICERAT: 2019-01-21

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida