Sök
Translate

Use Google to translate this website

DELA

Det oväntade mötet

Så äntligen kom snön och med den lite vinter. Vad passar då bättre, tänkte jag, än att skriva om vår undervisning kopplat till de förutsättningarna.

Bild

En kollega som var ute med bussen skickade en bild till mig på det oväntade besök de fick denna dag. Jag hade tänkt till vad jag skulle skriva om. Men då hände det oväntade och jag kunde inte annat än att tänka om!
Detta var för mig så talande kring just det vi möts av när vi är ute med förskolebussen och som gör att vi i vår verksamhet faktiskt kan erbjuda det där "lilla extra". Givetvis är det långt ifrån varje dag vi får besök av en livs levande räv, men försök förstå både barn och pedagogers förvåning och förundran när den dök upp utanför bussen.
Vad gör den här? Var kommer den ifrån? Vart är den på väg? Hur ser spåren ut? Kan vi hitta räven om vi följer spåren?
Tänk att där mitt i vårt pågående projektarbete kring "Biologisk mångfald", få stanna upp och förundras över det oväntade och oplanerade som sker och som samtidigt i alla högsta grad går att koppla till vårt projekt.
Att, under vår tur med bussen, få studera, samtala om och undervisa om allt från får och Highland cattle till rådjur och annat vi ser utanför fönstret.
Eller tänk att när vi står där och tittar på en inhägnad damm, få träffa dess ägare som möter och svarar på barnens frågor om allt från varför det är ett staket runt dammen och vad det är för damm, till varför han stoppar ner en pinne i vattnet (han mätte pH-värdet).
Detta blir upplevelser, undersökande, lärande och undervisning som genererar en kunskap där barnen kan koppla ihop det vi undervisar om med verkligheten på ett väldigt naturligt och konkret sätt.

Vår dag med förskolebussen är fylld med olika exempel - i stort och smått — på just sådana här spontant uppkomna situationer, utöver våra planerade aktiviteter, där vi kan rikta vår undervisning och på många sätt koppla det mot läroplanens olika strävansmål.
Ibland stannar det just här, vid undervisning i den spontant uppkomna situationen. Ibland tar vi det med oss vidare in i vår planering av projektet.
I förskolans läroplan finns ju nu formuleringen;
"Undervisningen ska utgå från ett innehåll som är planerat eller uppstår spontant eftersom barns utveckling och lärande sker hela tiden."

Utepedagogikens möjligheter Maria Markus Petersson maria.petersson@skola.vaxjo.se Lammhults förskola PUBLICERAT: 2020-03-02

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida