Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Bloggar Undervisa så att jag förstår Långsamheten som vinner i längden

DELA

Långsamheten som vinner i längden

Talesättet att man blir aldrig färdiglärd är jag verkligen ett levande bevis för. Fortfarande nästan 25 år efter att jag påbörjade min väg mot att bli förskollärare lär jag mig fortfarande mer om tillsynes grundläggande färdigheter för att bli en bra pedagog.

Bild

Nu kanske någon av er hunnit bli lite oroliga kring vad jag sysslat med i 25 år om jag först nu kommer på tillsynes grundläggande färdigheter, men jag kan lugna er ... det är inte som det låter. Jag menar att som jag tänkte om mitt yrke och om barn för 25 år sedan var bra då, men har förändrats genom åren, genom vidareutveckling av både kunskap och erfarenheter. Jag har genomgått en resa från att vara en pedagog som älskade att fånga barn i undervisningen, där barnen skulle lära från mig och där det mesta planerades grundligt till att i dag älska att fängslas tillsammans med barnen i undervisningen där vi lär oss tillsammans och av varandra. Jag och mina kollegor har klart för oss vart vi vill med vår undervisning men hur vi tar oss dit är inte så förutbestämt som det var innan.

Som jag skrivit om tidigare så har vi bestämt att vi måste ge barnen bättre förutsättningar för att kunna utforska fler estetiska lärprocesser. I början av detta projekt hade vi satt upp några mål som vi ville uppnå. Ett exempel är att vi vill att barnen ska få erfarenheter av att måla med vattenfärg så att det kan bli ett, för barnen, tillgängligt inslag i deras vardag. Tillsammans med vår lugna "blåa" musik skulle barnen inspireras till mjuka penseldrag istället för när vi hade den mer bestämda "röda" musiken som inspirerade till att vilja trycka med färg hårt i takt till musiken med stöpplar och andra verktyg.

Vi dukade upp för en inspirerande stund vid vårt staffli. Nya penslar, vattenfärg i blåa nyanser, vatten i sprayflaskor (för att väta färgen) och papper uppsatt på staffliet. Musiken spelade den lugna "blåa" musiken och belysningen var stämningsfull. Allt kändes perfekt för en härlig stund av vattenfärgsmålning. Barnen bjöds in till det som vi dukat fram och visade oss mycket snart och tydligt att just målning var inte alls vad som fångade dem i första taget. Penslarna var det som de flesta barnen upptäckte först och som de dessutom upptäckte på många olika sätt. De spelade med dem likt trumpinnar, de smakade på dem, de bar iväg dem till andra delar av rummet, de upptäckte att de kunde sära på de olika penseldelarna, de strök penslarna på kinderna eller på händerna på både sig själva och varandra.

Det slog oss då återigen att vi skyndat på i för hög fart. Om vår tanke är att barnen ska upptäcka konsten att måla med vattenfärg måste de först få tillfälle att undersöka, eller klottra som vi säger, med ett verktyg i taget och sedan tillsammans i olika former för att kunna se verktygets möjligheter. Vi har många nyinskolade barn och vår inbjudan till att måla med vattenfärg kan har varit första gången de fick möta både penslar, färg, vattenspruta och staffli och allt det på en och samma gång. Många av våra barn visste säkert varken vad en pensel var och inte heller vad den kunde bli.

Det är inte så konstigt att det inte blev så mycket med själva målningen den dagen. Så vi backade bandet och bestämde oss för att skynda långsammare. Att erbjuda möjligheter att klottra och skapa en relation med verktygen var och en för sig och sedan tillsammans innan vi tänker att vi sammanför dem kändes nu självklart.

När vi och barnen undersöker verktygen grundligt tillsammans visas nya användningsområden till exempel att penseln är ett utmärkt redskap att användas i avslappningsövningar när den dras mjukt över handen/armen/ansiktet. Vi pedagoger, som vet vad en pensel är, har därför också lärt oss mer om vad den kan bli tack vare barnen och tack vare att vi försöker att inte låsa oss fast vid vad vi tänker om olika saker. Det vi tar med oss är att för barnen är alla verktygen och momenten som behövs för att måla minst lika viktiga som att faktiskt måla.

Undervisa så att jag förstår Britta Carlsnäs britta.carlsnas@skola.vaxjo.se Åby förskola PUBLICERAT: 2020-03-31

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida