Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Bloggar Undervisa så att jag förstår "Kaos är granne med gud"

DELA

"Kaos är granne med gud"

När augustisolen sken som bäst och vi slog upp våra portar för höstterminen sken avdelning Månen ikapp med solen. Hela avdelningen var inredd i gult.

Gul flaskfärg på tallrikar, citroner, gula blommor, potatisar på ett fat, gula tvättsvampar och roll-on flaskor med gul färg på ett stort papper på golvet

Tanken var att starta upp ett långvarigt projekt som ska bli återkommande för Månen. I våra analyser i slutet av vårterminen konstaterade vi att vi hade ett alldeles för smalt utbud när det gällde våra estetiska lärprocesser. Barnen har rätt till många fler sätt att uttrycka sig och det ska vi se till att de får. Barnen, men även vi pedagoger, ska få möjligheter att prova en mängd olika material, tekniker, redskap och sätt att uttrycka sig. För att bringa någon slags ordning i det valde vi att utgå från en färg i taget. Ambitionen att ta en ny färg i månaden slopade vi dock ganska snabbt då vi insåg att både barnen och vi behöver verkligen tiden och möjligheten att få prova många gånger. Så nu tänker vi grundfärgerna och svart/vit för att eventuellt avsluta med regnbågen lagom till Pride i maj.

Vi har planerat utifrån att varje färg symboliserar ett känslotillstånd. När vi undersökte närmare vad som var skrivet om färgen gul stod det oftast att gul är en glad och pigg färg. Så vi hittade klassisk musik med lite tempo och som vi tolkade hade en glättig känsla. Musiken tänkte vi skulle vara ett tillägg till aktiviterna som vi gjorde kopplat till gul.

Första gången vi presenterade en ”gul” aktivitet hade vi förberett en iscensättning på golvet. Föreställ er ett stort spännpapper på golvet och på det gul flaskfärg på tallrikar, gul vattenfärg i återvunna roll-on flaskor, citroner, potatisar, gula blommor, gula tvättsvampar. Föreställ dig även ett gäng ivriga och förväntansfulla barn sugna på att sätta igång. Våra nio barn gav sig hän, alla på sitt sätt. Förkläden hanns inte ens med och var inte heller prio när lusten infann sig. Någon duttade fingret i flaskfärgen, någon smakade på citronen, blomman luktade på och doppades sedan i färgen, någon satt bredvid pappret och iakttog sina kompisar och någon tog av sig stumporna för att ta ett kliv i färgen. Det smittade av sig ... Flera slet skrattande av sig strumporna för att göra fotavtryck. Musiken hörde vi inte ens över alla skratt och rop. Ett barn tröttnade och ville tvätta sig, hen följdes åt av en pedagog för att gå iväg för att tvätta sig. Efter kom även några som klivit runt i färgen på att de vill tvätta sig och traskade iväg. En andra pedagog följde med dem och konstaterade av vi hade en gul E4 hela vägen från avdelningen till tvättstället. Några barn hade tvättat sig och kom tillbaka för att få nya kläder. Någonstans här behövde aktiviteten få ett abrupt avslut då vi tre pedagoger hade fullt upp med att få ordning på både barn och lokal.

I vår veckoreflektion veckan efter reflekterade vi kring vår aktivitet och i vår analys kom vi fram till det kända uttrycket att ”kaos är granne med gud”. Vi hade varit tillåtande så att barnen skulle få uppleva färgen på många sätt och med hela kroppen men eftersom vi inte planerat för efterarbetet begränsade vi några barn som kanske hade velat fortsätta. Det vi tog med oss till kommande omgångar var att för att kunna fortsätta med aktiviteten behövde vi planera både för de barn som inte vill delta eller som vill bara vara med en liten stund men även för de barn som vill vara i upplevelsen längre. Numera tar vi med våta handdukar in till avdelningen så att vi kan torka av den värsta färgen utan att behöva gå iväg från avdelningen. Ibland har vi även haft aktiviteten i vår restaurang där det är nära till vatten och där de barn som inte längre vill delta kan gå tillbaka till avdelningen och de barn som vill delta länge kan vara kvar.

Vi funderade även på musiken som skulle vara ett tillägg men som inte ens hade hörts första gången. Vi förberedde ett nytt undervisningstillfälle där musiken hamnade i fokus tillsammans med dans och gula band. Då märkte vi att vi fångade flera av barnen på ett helt annat sätt. Mycket snabbt hörde de skiftningar i musiken och uttryckte dem med kroppen. Musiken fick en ledande roll i våra kommande undervisningstillfällen. Penslar som dansade på pappret till musiken och fötter som stampar takten till musiken samtidigt som händerna målade.

Barnen visade oss tydligt vilket sätt att uttrycka sig som de gillade mest. Det har lett oss vidare i fortsättningen på vårt arbete. Hur planerar vi för undervisning där vi fångar barnen och hur kan vi utmana barnen att uttrycka sig på nya, för det enskilda barnet, outforskade sätt?

Resan om att kunna undervisa så att alla förstår fortsätter vidare ...


Ett barn som trycker handavtryck med gul färg
Undervisa så att jag förstår Britta Carlsnäs britta.carlsnas@skola.vaxjo.se Åby förskola PUBLICERAT: 2019-11-27

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida