Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Bloggar Undervisa så att jag förstår Att ta klivet över tröskeln

DELA

Att ta klivet över tröskeln

Hösten är här och vi har återigen äran att ta emot nya barn och deras familjer. Vissa familjer känner till oss och förskolan, men för vissa är det att äntra en helt ny värld.

Ett barn och en vuxen går hand i hand in på en förskoleavdelning. Barnet håller ett gosedjur i handen.

Tanken att släppa iväg det käraste man har i händerna på några tillsynes okända personer är säkert svindlande för de allra flesta. Då tryggheten är viktigt för att kunna ta till sig allt härligt som förskolan har att erbjuda tänkte jag berätta lite om hur vi resonerar kring våra inskolningar. För det krävs medveten planering, reflektion och faktiskt även en analys för att få till en bra inskolning.

Vi fokuserar mycket i början av barnets förskoletid på att få både barn och föräldrar att känna sig välkomna. När vi skapar ett förtroende bidrar det till en ökad trygghet. Alla pedagoger arbetar med att vara närvarande och inkännande för varje barn och deras föräldrar. Ett exempel på det är att alla våra nya barn har fått komma hit på ett besök någon gång innan inskolningen startar. Vår ambition är att verkligen ha tid att ta emot barn och föräldrar på ett lugnt och välkomnande sätt. Vi tänker att det är väldigt viktigt att barnet — men även föräldrarna — får en positiv syn på vår verksamhet från början. Det underlättar för både barn och föräldrar när det är dags för inskolning. Skulle det råka fattas folk i huset den dagen så att det inte går att organisera bra och besöket därför skulle riskera att bli stressat från vårt håll har vi bestämt att det är bättre att ringa och lämna återbud än att familjen kommer hit och känner att vi är stressade.

Man får inte heller glömma av resten av barngruppen under inskolningarna. Gruppen omvandlas när några äldre barn lämnar och nya kommer till. Det är viktigt att se vilken roll varje individ tar eller får. Varje ny grupp som bildas påbörjar en ny resa tillsammans med helt andra förutsättningar än den förra gruppen hade. Därför behöver vi pedagoger vara lyhörda och stöttande för hur alla uppfattar det nya ... inte bara de nyinskolade barnen.

Vi provar ett nytt sätt att arbeta med våra minsta i år där vi tänker fokusera på att erbjuda en större mångfald i bland annat de estetiska lärprocesserna. Vi har sett i våra analyser att vi erbjudit alldeles för få kreativa upplevelser. Vi har resonerat kring att det handlar om demokrati att ges möjlighet att få prova många olika tekniker genom sina första år på förskolan för att hitta sitt bästa sätt att uttrycka sig.

Tryggheten är en förutsättning för att kunna ta till sig undervisning och att ge sig hän och våga prova på nya sätt att utforska sin värld. När barngruppen känns trygg och redo är det dags för oss att ge oss ut på vår upptäcktsresa tillsammans. Jag undrar vad vi kommer att vara med om på denna resa?

Undervisa så att jag förstår Britta Carlsnäs britta.carlsnas@skola.vaxjo.se Åby förskola PUBLICERAT: 2019-09-13

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida