Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Bloggar Skriv så läser du M som i mitt monster

DELA

M som i mitt monster

Att skriva om mitt monster är roligt för att skrivandet blir väldigt fritt.

Bild

Den här gången har eleverna målat sina bilder i det praktiska lärandet tillsammans med en fritidspedagog. Vi delar gruppen på två och de får börja att göra både bild och text samma dag. Det ger mycket att få göra både text och bild i halvklass för då känner vi att vi verkligen hinner hjälpa alla elever.

Jag pratar med eleverna hur viktigt det är att text och bild hänger ihop, att texten kan hjälpa bilden och bilden kan hjälpa texten.

När eleverna skriver och ritar finns det gott om tid för mig att gå runt och hjälpa de elever som behöver det.

Jag vägleder genom att visa via projektorn vad jag vill att de ska ha med i texten. Vi pratar om rubrik och kommer överens om att

MITT MONSTER är en bra rubrik att utgå ifrån. Via projektorn pratar vi om vad vi vill veta om monsterna och tänker tillsammans och jag skriver frågor:

Vad heter monstret?

Hur gammalt är monstret?

Var bor monstret?

Vad är monstret bra på?

Hur är mitt monster?

När eleverna sedan skriver och jag går runt och hjälper till kan jag med flera frågor utveckla deras texter efter den nivå de är på i sin läs- och skrivutveckling.

När vi skrivit färdigt skriver eleverna ur sina texter och monterar och sätter upp tillsammans med bilden på monstret.

Skriv så läser du Petra Ahvenainen petra.ahvenainen@skola.vaxjo.se Sandsbro skola PUBLICERAT: 2019-02-28

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida