Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Bloggar På väg mot nya höjder Räkna ut antal förbrukade jordklot

DELA

Räkna ut antal förbrukade jordklot

Tiden går fort. Vi har hunnit med flera utmaningar med eleverna sedan sist. Först ut var att låta alla elever kolla upp sina ekologiska fotavtryck.

Bild

Ett ekologiskt fotavtryck är ett mått på mängden resurser som en människa förbrukar med sitt sätt att leva) och det kontrollera man genom att använda klimatkalkylatorn Länk till annan webbplats.. Då en del av frågorna var lite svåra fick eleverna i läxa att göra den tillsammans med sina föräldrar. Efteråt fick eleverna fram hur många jordklot de/deras familj förbrukar med sina sätt att leva. Eleverna fick klippa ut och klistra upp så många jordklot som de använde och det var många. Det blev ett genomsnitt på 3,4 jordklot/elev.

Sedan var det dags att göra en livscykelanalys (LCA) för att förstå hur material och energianvändning ser ut för en produkt. Eleverna arbetade i grupper och fick en produkt tilldelad som de sedan följde från att den skapades till den hanterades som avfall eller återanvändes. De sökte information på nätet. Det blev många fina planscher som redovisades muntligt i klassen.

Teckningar utspridda.

Parallellt med detta bokade vi Makerbussen digitalt och innan dess fick eleverna, i par, bygga ihop ljudsystem utifrån en byggsats som vi fått av “Mot nya höjder Länk till annan webbplats.” till denna utmaning. Det var roligt att se hur kul eleverna tyckte det var att arbeta med elektronik och ljud. Vi avslutade denna utmaningen med besöket från Makerbussen då det var dags att använda den mycket populära Musiclab. Länk till annan webbplats. Vilken kreativitet! Det var roligt att få lyssna på alla ljudslingor som hade satts ihop. Vi delade med oss även till föräldrarna då vi skickade med ljudslingorna i veckobrevet.

Vi avslutade denna omgång med utmaningar att fundera på hur man kan hitta miljövänlig teknik, miljövänliga material och lösningar. Tyngdpunkten lades på att arbeta med plast. Det var spännande att få reda på hur skogsindustri och plastindustri samarbetar för att hitta lösningar på hur restprodukter från skogen ska användas som råvara i stället för olja.

Eleverna fick, i grupper om fyra, plastgranulat som vi fått av “Mot nya höjder”. De hällde 70-gradigt vatten över granulatet så det smälte. Sedan formade eleverna en platta som klipptes i fyra delar så varje elev fick varsin bit. Sedan var det fritt fram för fantasin att forma en egen innovation och sedan berätta om den. Vad ska den användas till? Hur fungerar den? Hur skulle man kunna göra den bättre?

Nu ger vi oss på vårens sista utmaningar!

På väg mot nya höjder Klara Steen-Petersson Lisa Ström klara.steen-petersson@vaxjo.se Vederslöv skola PUBLICERAT: 2021-04-19

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida