Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Bloggar Omvärlden som lekplats Att ta med innemiljön ut

DELA

Att ta med innemiljön ut

Här på Trummens förskola har barnen på nedervåningen ingen egen utegård att tillgå, vi har istället en allmän lekplats och närmiljön som vår utemiljö. Vi kan därför inte bygga upp permanenta miljöer för våra barn att vistas i. Istället har vi fått hitta lösningar på hur vi tar med oss lärmiljöer av olika slag ut varje dag.

Bild

Vi har under en längre tid arbetat med hur vi ska kunna bygga upp miljöer för barnen ute när vi inte får lämna eller bygga något permanent ute i lekplatsen. Barnen måste få möta olika material och aktiviteter även om vi inte har en egen gård. Den första miljön vi valde att ta ut var läshörnan, vi såg att barnen behövde variera sig och få sitta lugnt även ute. Att ta ut ett nytt material kräver introduktion: vad ska vi använda sakerna till och vart? Vi bygger upp tydliga ramar för vart materialet ska ”bo” och visar barnen hur vi använder det.

Bild

I nästa steg gjorde vi i ordning en ateljévagn av en gammal tv-vagn från skolan som vi körde ut. På den hade vi satt ett stort staffli samt förvaring till det material vi behövde. Vi erbjöd även kakelplattor att rita på med speciella pennor. Denna vagn har utvecklats under tiden och nu har vi köpt in en mer lätthanterlig vagn för att köra fram och tillbaka till förskolan. De miljöerna som vi förväntas bygga upp måste vara genomtänkta och lätt att ta med ut för att dessa ska användas varje dag, annars tröttnar pedagogerna.

Bild

Vi bygger så kallade rum i rummet ute, detta gör vi med hjälp av picknick-filtar och tyger. Barn tycker ofta att det är mysigt när det inte är så väldigt högt i tak utan att det går att krypa in under något. I dessa rum erbjuder vi flera olika material barnen känner igen inifrån. Vi tycker att det är viktigt att barnen får möjlighet att kunna sitta och koncentrera sig på ett klossbygge likväl som de får springa och leka. Miljön blir på så vis en tredje pedagog och erbjuder barnen flera olika lärmöjligheter.

Bild

Vi har ofta en miljö där barnen får lyssna på en saga eller bara vila till musik, vi använder oss av Bluetooth-högtalare och Youtube för att skapa ett lugn. Vi har nu även appen Ugglo som fungerar ungefär likadant som att spela upp från internet men barnen kan även få följa med i texten i boken.

Bild

KATEGORIER

Omvärlden som lekplats Julia Wieslander julia.wieslander@skola.vaxjo.se Trummens förskola PUBLICERAT: 2020-07-02

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida