Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Bloggar Omvärlden som lekplats Mod att ta ansvar

DELA

Mod att ta ansvar

Handlingskompetens. Det är ett begrepp som jag nyligen fick till mig av Katarina Lidén, biträdande rektor på Palettens förskola.

Handlingskompetens, vad är det? Jag kommer nu ge er min syn på detta viktiga begrepp. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Vi måste stå enade och ge barnen de bästa förutsättningarna för att bli sitt bästa jag!

Bild

Tänk att redan som barn få känna sig som en del av samhället, en medborgare som har samma rättigheter och skyldigheter som oss andra. Det är mitt jobb att få barnen att känna så, och hur gör vi det? Jo, vi ger barnen alla de verktyg som behövs för att bli delaktiga. Barnen måste få se att det finns möjligheter för dem att göra skillnad. Vi måste bara bestämma oss för att vi bryr oss tillräckligt för att göra jobbet.

Bild

Att gå ut i skogen och ta del av allt det underbara som finns där är en fantastisk rättighet och möjlighet som vi alla har. Men, värnar vi alla om den? Tyvärr inte. Ofta ser vi skräp och förstörelse ute i naturen när vi befinner oss utanför förskolan. Men vem tar ansvar för att se till att det blir bättre? Har vi pedagoger den handlingskompetens som krävs för att instruera och inspirera barnen till att göra skillnad?

Bild

I ett samhälle där vi alla lever tillsammans måste vi ibland plocka upp efter andra eftersom det är det bästa för alla och även planeten. Att ha ett tankesätt att var och en får ta hand om sitt, fungerar inte och därför måste vi alla ta ansvar för den gemensamma miljön. Om det så gäller att informera vaktmästaren om en söndrig toalett som står och rinner eller att ringa kommunen för det behövs upprensning i en skog där människor dumpat miljöfarliga kylskåp, så måste vi visa barnen att det går att göra.

Bild

Handlingskompetens betyder alltså att vi visar barnen hur vi hanterar de situationerna som uppstår, vi ger inte bara upp och letar upp en ny renare skog att leka i på utedagen, utan vi tar tag i och involverar barnen i att hitta en lösning på problemet. När vi är ute och går och märker att det alltid ligger skräp på en och samma plats, då kanske det saknas en papperskorg där? Prata med barnen om vem vi måste ringa eller ta kontakt med för att försöka få upp en just i det området.

Vilka ställningstagande har ni tagit på era förskolor? När ni är ute, plockar ni upp det skräp ni hittar på marken eller går ni bara förbi? Jag tror att detta måste bli tydligare och alla på enheten måste veta vad som gäller, vi måste vara förebilder som visar vägen för en bättre miljö. När barnen vet att det finns möjligheter att bara med och påverka tror jag det kan ge framtidstro, vilket är så viktigt. För om vi inte känner att det vi gör ger någon mening är det lätt att inte göra något alls.

Omvärlden som lekplats Julia Wieslander julia.wieslander@skola.vaxjo.se Trummens förskola PUBLICERAT: 2020-06-08

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida