Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Bloggar Naturligtvis - NO för alla "Det är inte raketforskning"

DELA

"Det är inte raketforskning"

Nu går vi igenom arbetsområdet kraft och rörelse i fysik. Jag beskriver mitt arbetssätt vid introduktion av nya områden. Alla elever kan lära sig, men de lär sig på olika sätt. Parallellt konstruerar eleverna pet-raketer. Vilka krafter behövs för att få raketen att lyfta..?

Bild

Kraft. Vad är det egentligen? Avståndskraft, dragkraft, elektrisk kraft, friktionskraft, tyngdkraft, kontaktkraft... listan kan göras lång. På rak arm kan jag inte utförligt redogöra för dessa olika krafter ifrån minnet, så hur ska eleverna kunna göra det?

När ett arbetsområde är så pass komplext och teoretiskt i sitt grundutförande är det extra viktigt att jag som lärare hjälper eleverna att skapa ett sammanhang. Utmaningen, i alla fall för mig, är att hitta varje elevs sammanhang. För det som E1 kopplar ihop med friktionskraft är, i många fall, inte det som E2 tänker på när hen ska förstå frikstionskraft.

Glad i hågen och med ovanstående i bakhuvudet så är det bara att sätta igång.

Nyckelord.
"Vilka är nyckelorden i texten?" frågar jag.
"Dom orden jag inte förstår" svarar någon i klassen och skrattar. Flera andra elever skrattar och nickar.
"Ja, fattar man inte så är det viktigt!", säger en annan elev.
"Alla ord som har kraft i sig, så måste det vara" säger en tredje.

Vi börjar att läsa igenom texten gemensamt. Samtidigt räcker eleverna upp handen när det dyker upp ett, för dom, svårt ord, och ordet dyker upp på projektorn (jag skriver på min dator). Utan större svårighet letar eleverna upp nästan samtliga av de ord som jag på förhand hade tänkt använda som nyckelord till avsnittet. Utan att förstå texten helt, och utan att googla orden eller begreppen så har eleverna plockat ut de viktigaste orden. När jag sedan visar vilka ord jag hade valt så blir det tyst.
"Titta! Vi har ju tagit samma ord som dig Martin!" säger någon. Redan nu känner eleverna sig ganska så taggade.
"Men, vi fattade ju alla andra orden, så om vi fattar dom här också så kan vi allt sen?" säger en annan lite halvt skämtsamt.
"Ja", säger jag.

Ungefär sådär brukar jag introducera nya områden. Vid exemplet ovan var det relativt enkelt att urskilja flera nyckelord. Varje område är förstås olika, men eleverna brukar vara väldigt duktiga på att hitta nyckelord oavsett. När introduktionen är klar så börjar vi arbeta med nyckelorden, lugnt och sansat och ett i taget. Vi läser vad ordet faktiskt betyder, vi kollar om det finns någon film eller tolkning av ordet, vi vänder och vrider på ordet tills vi börjar bilda oss en uppfattning om dess innebörd. Därefter kontrollerar vi. Hur fungerar dragkraften? Vi provar på olika sätt. Eleverna börjar förstå helheten när de experimenterar. Inga genvägar, inte ge upp: vi kommer att lära oss.

Med nästa nyckelord gör vi tvärt om, vi börjar med att prova och experimentera. Det är viktigt med variation. När vi gått igenom orden skriver vi, med egna ord, vad nyckelordet faktiskt betyder för mig. Vi läser texten tillsammans igen, inga händer i luften. Succé.

“Det gör inget om man böjer en spik eller två, det blir en koja ändå.” -Mamma mu

Naturligtvis - NO för alla Martin Wikman martin.wikman@skola.vaxjo.se Ingestad skola PUBLICERAT: 2019-03-14

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida