Behålla motivation in i det sista
Visst kände jag en viss besvikelse när de nationella proven i matematik ställdes in. Jag har arbetat tre år med mina elever i åk 6, jag känner till deras matematiska förmågor och är klar med betygen, men att genomföra NP skulle ändå bli ett tydligt avslut, en bekräftelse. Upplever även att eleverna såg fram emot att få göra de nationella proven för 2020.
Men... vi har alla haft en annorlunda vårtermin. Alltså behövde vi hitta andra lustfyllda utmaningar nu på slutet!
Uppgiften ser ut på följande sätt:
Mentosmatte
Du kan formulera frågeställningar och använda matematiska begrepp samt redogöra för tillvägagångssätt.
- Du ska skapa matematiska uppgifter till elever i åk 5-6 utifrån en rulle Mentos. Tänk att de får en egen eller i grupp. Skriv du eller ni, använd samma hela tiden.
- Skapa uppgifterna på ett lustfyllt sätt i ett nytt dokument som du delar med pedagog.
- Skriv gärna ner dina idéer i en tankekarta!
- Skriv rubrik.
- Numrera uppgifterna.
- Lämna eller skapa plats för svar och uträkningar.
- Försök att få med uppgifter inom många olika matematiska områden. Du får gärna leta inspiration i matteböcker.
- Stressa inte med att öppna rullen. Kan de första uppgifterna utgå från oöppnad Mentos?
- I ett annat dokument ska du visa att du kan besvara och beräkna alla dina uppgifter. Skriv därför tydliga svar och uträkningar utifrån din Mentos. Dela även detta med pedagog.
Med förhoppning om att kunna genomföra elevernas uppgifter med andra elevgrupper.
Jag vill även passa på att tipsa om ett prisvärt komplement till ditt matematiska arbete med åk 6 - Mattekollen.
Önskar er fina, avslutande veckor. Bra jobbat denna termin!
Kram Carola