Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Bloggar Matte tillsammans Vi uppmärksammade Pi-dagen

DELA

Vi uppmärksammade Pi-dagen

Den 14 mars var det Pi-dagen! Självklart ville jag uppmärksamma det genom prata om begreppets innebörd . Vi passade på att beräkna omkretsen av en tallrik och skapade sedan ett vackert mönster av Skittles!

3, 1415926......

"En konstant som representerar förhållandet mellan en cirkels omkrets och diameter"

Hur gör vi i åk 4-5 för att förstå detta?

Material: tallrik, snöre och linjal

Vi använde en bit snöre för att får fram diametern på tallriken. Sedan lade vi snöret runt tallriken och märkte då att vi behöver använda biten tre gånger och lite till för att komma runt. Därefter mätte vi snöret och beräknade omkretsen.

Därefter utmanade vi oss med att diskutera hur man istället skulle kunna beräkna diametern om vi vet omkretsen och Pi.

För att minnas denna dagen lite extra lade vi slutligen Skittles i ett mönster på tallriken. Vad kommer hända när vi häller på varmt vatten? Vad är vår hypotes?

Färgämnena löser upp sig och vi får ett vackert mönster! Avslutningsvis ritade vi av vårt vackra mönster.

Matte tillsammans Carola Svedberg carola.svedberg@skola.vaxjo.se Nöbbele skola PUBLICERAT: 2019-05-06

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida