Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Bloggar Matte är kul! Tallinjen av snöre, kort och klädnypor

DELA

Tallinjen av snöre, kort och klädnypor

För någon vecka sedan höll jag en lektion för att befästa tallinjen hos förstaklassare.

Bild

Syftet med lektionen: att lära sig talets värde och ordning i tallinjen.

Arbetsgång:

Två elever kom fram och höll i varsin ände av ett rep som skulle föreställa en tallinje. På golvet låg några kort med talen 0 till 5 samt klädnypor. Kortens baksida syntes men inte talen. En elev i taget kom fram och valde ett kort och hängde upp det på repet. Efter ett tag fick vi alla sex kort på tallinjen. Nästa steg var att skapa ordning och vi undrade vilket tal som skulle komma först? Eleverna var ivriga och räckte upp handen för att hjälpa till och ställa ordning bland talen. En elev i taget kom fram och flyttade på korten så att talen 0 till 5 stod i ordning. Tredje steget var att plocka fram lika många klossar som varje tal och sätta dem under rätt tal. Även det steget gjorde eleverna med entusiasm.

Sedan pratade vi om begreppet fler, exempelvis vilket tal är 1 fler än 3? Jag förtydligade meningen och frågade igen: -Vilket tal är 1 mer än 3? På det viset lånade jag det begrepp som eleverna kunde, det vill säga mer, och sedan presenterade jag det riktiga begreppet det vill säga ”fler”. Med hjälp av klossar konkretiserades talens värde. Sedan återgick vi till fingrarna och eleverna visade sina lösningar med fingrarna i luften.

Avslutningsvis fick eleverna färdighetsträna i sina böcker för att befästa de nya kunskaperna och det tog ca 15 minuter. Det var för det mesta självgående för att eleverna hade tillräcklig kunskap om uppgiften.

Resultat:

Det medforskande sättet engagerade eleverna och de blev nyfikna och delaktiga. Eleverna var en del av undervisningen och viktiga resurser i klassen som i sin tur skapade glädje och vi-känsla i gruppen. Sista lektionen i hela veckan, en fredag eftermiddag, deltog eleverna energiskt i aktiviteterna och deras positiva energi smittade av sig till mig och gav mig en härlig känsla inför helgen.

Matte är kul! Azita Rouhi azita.rouhi@vaxjo.se Centrumskolan PUBLICERAT: 2021-09-17

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida