Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Bloggar Hulda och Otto - om slöjd Från skisser till broderat och klart

DELA

Från skisser till broderat och klart

Skissa, brodera och skapa relationer samtidigt. Här kommer fortsättningen på berättelsen om hur vi har arbetat med fritt broderi.

Två blyertsskisser porträtt

Nästa moment vi gjorde innan vi började skissa “på riktigt” var en skissövning där vi minglade runt och tecknade av varandra. I den här övningen tecknar man av varann genom att stå med en parkompis mitt emot, båda tecknar av varandra samtidigt och man får varken titta på pappret eller lyfta pennan, man ska teckna av varandra med en enda linje. När man är färdig skriver man namnet på den man ritat av och lämnar över den som en present, och sen fortsätter man till nästa person. Vi avslutade övningen med att välja ut varsin bild och berätta varför vi gillar den.

Tre skisser: figurer, gäddfiske och ansikte

Syftet med den här övningen, som jag också berättar för eleverna, är att slappna av, ha roligt och släppa respekten för skissandet. Många gånger upplever jag att elever har svårt för att skissa, de är direkt fokuserade på att “det ska bli fint” och frågar om suddgummit innan de ens ritat ett streck på pappret. Att skissa är ju att tänka med pennan, att komma på idéer, och när man väl kommit på idén renodlar man den. Den här övningen gör också att de elever som är lite trevande i relationen med varandra får mötas ansikte mot ansikte. Det är också bra!

Sen skissade vi! Som lärare har jag god tid under skissandet att gå runt och lära känna eleverna genom deras skisser, att bry mig och ta deras idéer på allvar. Diskutera olika idéer. Visa på alternativa bildkompositioner.

— Vad händer om du gör den här lite större?

— Nu har du gjort två bra skisser, tänk om du skulle kombinera dem med varandra.

— Kanon, hur har du tänkt att göra med bakgrunden?

Och skisser har det blivit. Många bra, unika och individuella skisser. Jag tycker det är viktigt, och det har jag också berättat, att det är egna idéer och formgivning. Inga flaggor, varumärken, smileys osv. för det har ju någon annan formgivit. Vill man till exempel uttrycka kärlek till Frankrike eller favoritlaget kan man ju använda sig av färgerna, men hitta på något annat än just flaggan eller klubbmärket med dem.

Broderad blå fjäril

Sen började vi brodera. Vi använde oblekt linne som bakgrund men färgade, eller inte, bakgrunden med textilfärg. Valde vad som skulle appliceras och vad som skulle broderas. Som ni märker har den här arbetsuppgiften ramar för vad vi ska göra men oerhört mycket elevinflytande ändå. Det är de uppgifter som jag anser blir bäst då jag som lärare kan garantera att läroplanens centrala innehåll följs men ändå lämnar stort utrymme för elevernas egen kreativitet. Min upplevelse är också att kreativiteten blir större när eleverna får begränsningar eller förslag på till exempel tekniker, de utvecklas mer.

Och sen broderades det, i många veckor, för broderi tar tid. Men vi hann prata och lära känna varandra, utveckla finmotoriken, ge upp och komma igen, ta bort och lägga till, bli missnöjda, göra om och bli nöjda, pröva och ompröva, och till sist sätta dit initialer och årtal och tillverka något av broderiet. En kudde kanske, en tavla eller möjligtvis en kasse.

Broderad siluett av ett ansikte och en hund

I Annika Liljas forskning, doktorsavhandlingen Förtroendefulla relationer mellan lärare och elev (2013), har hon hittat fyra kategorier som är viktiga för att lärare ska lyckas bygga förtroendefulla relationer. Dessa fyra är att:

  • bry sig om
  • lyssna
  • sätta gränser
  • möta motstånd

I det här arbetsområdet har jag främst fokuserat på de två första, för att lära känna, att se och nå varje elev. De två andra “Att sätta gränser” och “Att möta motstånd” går förstås att applicera på det här arbetsområdet också, men handlar nog mer om de ramar och ordningsregler som gäller på slöjden, men som också är viktiga för elevernas utveckling. För några veckor sedan blev det också till sist en utställning med deras verk. Att låta grejerna möta en publik gör något med eleverna, de växer av det och deras föremål får ett djupare värde. Efter alla dagar med corona blev det den härliga final som vi så väl behövde!

Fyra broderade tavlor på en vit tegelvägg
Hulda och Otto - om slöjd Kristina Jönsson Nuszkowski Kristina.Jonsson-Nuszkowski@vaxjo.se Teleborg Centrum PUBLICERAT: 2022-04-19

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och elever. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida