Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Bloggar Hulda och Otto - om slöjd Flow, finmotorik och guldstunder

DELA

Flow, finmotorik och guldstunder

I årskurs 7 har vi denna termin valt att jobba med broderi. Om jag skulle fråga sjuorna så säger säkert inte alla att de gillar broderi, eller att de har utvecklats - för broderi är kanske inte tillräckligt coolt...Men när rösterna tystnar under lektionerna, när det plötsligt blir viktigt att välja rätt nyans eller att man inte blir nöjd och gör om självmant ... då märks det att eleverna börjar få "flow", värderar sitt eget arbete och att kampen med att trä tråden och att få till stygnen börjar ge resultat.

Bild

I det här arbetsområdet inledde vi med en historisk tillbakablick om skånskt yllebroderi. Jag satte samman bildexempel på gamla yllebroderier och hade en liten föreläsning om hur yllebroderierna mönstrades, hur de användes och kopplade det till nutid. För tänk, likaväl som man ville smycka sin vagn och åka fint förr i tiden vill ju många ha finaste bilmodellen med snygg inredning i idag!

Som inspiration till formgivningen fick eleverna använda blommor, blad och växtdelar som de kombinerade ihop och skapade nya mönster av. Vi tittade också mycket i litteraturen på hur man färglagt broderier tidigare och hur man byggt upp ytor med broderigarn med olika typer av stygn - hur “man målar” med broderigarner helt enkelt.

Man brukar säga att det tar 10.000 timmar på att bli riktigt skicklig på något. Så länge kommer inte någon av eleverna kunna hålla på med broderi i skolan, men under de här veckorna som vi har hållit på med broderi märker både jag och eleverna vilka finmotoriska färdigheter som de utvecklar. I början av vår broderikurs fanns det ett stort antal elever som inte kunde ta ett pincettgrepp med tumme och pekfinger eller reglera trycket mellan fingrarna. Nu har samtliga, genom att trä en broderinål med ett tjockt yllegarn, lärt sig detta.

Det är många små finmotoriska finesser som slipas när man håller på med broderi. Historiskt sett är det ju hjärnan och våra händer som har drivit människans utveckling framåt. Professor Roger Kneebone vid Imperial College of London uppmärksammade i en artikel från 2018 Länk till annan webbplats. att kirurgstudenter idag har mycket sämre finmotorik och saknar förmågan att både klippa och sy. Han vill härleda det till att dagens unga tillbringar tillbringar för mycket tid vid datorerna och menade att man måste öka finmotorisk träning i praktiska moment på grundutbildningsnivå. Det här är något som jag också tycker mig se, det är inte självklart att man kan göra en knut, trä en nål eller klippa i årskurs 7. Förmodligen för att man tränat det för lite.

De här veckorna som vi hållit på med broderierna har varit supertrevliga, riktiga guldstunder, det är så roligt att se elevernas broderier växa fram och att se hur de utvecklas på olika plan. Det är då det är som bäst att vara lärare!

växter som inspiration
broderi 2
Broderibild
Hulda och Otto - om slöjd Kristina Jönsson Nuszkowski Kristina.Jonsson-Nuszkowski@vaxjo.se Teleborg Centrum PUBLICERAT: 2020-11-02

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida