Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Bloggar Hulda och Otto - om slöjd Slöjd - för planetens skull

DELA

Slöjd - för planetens skull

Vi började terminen med att se en film. Det är en film som alla borde se och inse att det är dags att sluta med “Gränslös shopping” och resor till Ullared. Seriöst - jag menar det!

Lika allvarlig som Greta Thunberg blir jag nu.

Trasiga byxor

Kvalitet?

Filmen heter “Stacey Dooley - modeindustrins smutsiga baksida” och finns på SVT-play. Förutom att använda den i slöjden så skulle den också kunna vara en utmärkt grund för att arbeta ämnesövergripande mellan slöjd, SO- och NO-ämnena.

Filmen visar hur bomullsodlingen rent konkret förändrar ett landskap och hur det påverkar dem som lever i området. Den visar också hur klädproduktionen förstör de vattendrag som människorna i närområdet är beroende av, och tvingar dessa människor att leva i förfärliga levnadsförhållanden.

För drygt tio år sedan fick jag genom “Den globala skolan” förmånen att besöka Bangladesh. Det är ett av de länder som tillverkar kläder för både svenska och utländska företag. Denna resa var en ögonöppnare för mig vad det gäller textilarbetarnas villkor. Efter det tänker jag alltid: “Om du hittar ett plagg som är billigt kan du vara säker på att det är någon annan som betalar priset för det”. De som betalar priset för din t-shirt, med usla levnadsförhållanden, dålig hälsa och förstörd miljö, är de människor som tillverkar den.

Flera män på rad arbetar med tyg.

Arbetsplats Bangladesh.

I dag tillverkas och förbrukas plagg i en takt som aldrig tidigare. Filmen berättar om att det i dag lanseras 52 kollektioner per år där det förr tillverkades fyra kollektioner per år. Svensken köper i genomsnitt 13 kilo kläder per år men slänger åtta. Av de åtta kilona skulle fem kilo kunna användas på nytt (säljas, sys om, återanvändas). Och man kan stilla undra varför man överhuvudtaget köpte 13 kilo kläder om man ändå skulle slänga det mesta?

En gång i tiden hade vi i Sverige en textilindustri som också hade usla arbetsförhållanden, låga löner och som förorenade vår natur. Genom lagstiftning och fackligt arbete förändrades det till det bättre, men gjorde också att tillverkningen flyttades utomlands. Det finns en cynism i det som vi inte kan blunda för längre, att andra människor och natur ska fördärvas för vår skull. Förutom den uppenbara dubbelmoralen så kommer det här också att påverka oss, eftersom textilindustrin är det största klimathotet näst efter kol och olja.

Det har diskuterats om slöjd är ett relevant ämne i skolan och om det borde minska eller rent av tas bort ur timplanen. Som slöjdlärare tycker jag förstås att det är en helt vansinnig idé. Skolslöjden tränar så klart hantverksmässiga förmågor, färdigheter och tekniker som man har nytta av i så många framtida sammanhang och yrken. Men ämnet ger också kunskaper i att driva en arbetsprocess från idé till färdig produkt. I den processen tas många beslut, man omprövar sina val, analyserar och värderar sin produkt och arbetsprocess.

Sömmerskans bostad

En sömmerskas bostad, från utställning på Textilmuseet i Borås.

Allt detta är relevant att träna på och jag är fullt övertygad om att eleverna får kunskaper om sig själv som lärande människa genom att arbeta med slöjd. Kunskaper som de också har nytta av i andra ämnen och sammanhang och som ger livskunskap.

Ett sätt att göra ämnet relevant för vår tid är också att fylla det med ett ämnesinnehåll som känns aktuellt. Vi bör lära ut om kvalitet, material, återanvändning och resurssnålhet, egentligen något som finns i slöjdens DNA - men om jag ska vara lite kritisk något som det känns som om vi ibland glömt bort bland akrylgarner, fleecetyger och spånskivor. Så förutom att lära ut det till våra elever kräver det något av oss som lärare också. Det kräver att vi själva ifrågasätter de material och metoder vi använder oss av och det innehåll vi lär ut.

Att vi går från ord till handling. Att vi lever som vi lär ut. Att vi lär ut hur man ska leva - i framtiden. För våra elevers och planetens skull.

Hulda och Otto - om slöjd Kristina Jönsson Nuszkowski kristina.j-nuszkowski@skola.vaxjo.se Teleborg Centrum PUBLICERAT: 2019-10-03

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida