Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Bloggar Hulda och Otto - om slöjd Att utöka verktygslådan

DELA

Att utöka verktygslådan

“I dag ska ni få skapa fritt”, sa läraren ibland under min egen skoltid. Med det menade nog läraren att vi skulle få komma på egna idéer och förverkliga det i någon eget föremål eller bild. Det där “fria” tänker jag är det svåraste, och när elever ställs inför det blir det ofta de
schablonmässiga bilderna som de tar till, i rena rama prestationsångesten, när de t.ex. ska dekorera sina föremål - och en smiley, en flagga, hjärtat eller färgerna från fotbollslaget blir
resultatet av det “fria skapandet”.

Bild

Ett sätt att ge dem en större verktygslåda i att dekorera mer genomtänkt är att jobba med workshops. I början av ett arbetsområde gör jag det ibland med eleverna.

Med en workshop menar jag att man testar på någon metod, eller gör någon övning för att sätta igång fantasin eller lära sig en ny teknik. Genom att man gör det förutsättningslöst, utan att vara direkt inriktad på en produkt, menar jag att man ger eleverna större frihet att skapa. Om man nämner vad man ska göra bestämmer sig många gånger eleverna direkt för hur det ska se ut och vill inte så gärna utveckla sina idéer och skisser. En workshop blir därför ett sätt att visa hur man kan utveckla idéer på ett mer praktiskt och handfast sätt och utan att låsa tanken.

Jag har t.ex. prövat att ha workshop i textiltryck med klass 9. Då visade jag fyra metoder att trycka på tyg med, stämpeltryck, schablontryck, reservagetryck och en metod där man färgar in en bit plast som man gör mönster på och sedan trycker mot tyget. Alla fyra metoder skulle prövas men man var också fri att testa egna idéer. Jag hade förberett olika saker att trycka med t.ex. träbitar, suddgummin, schabloner och växter.

De flesta har ju tidigare provat på att trycka i någon form. Vem kommer inte ihåg potatistryck eller handtrycket på förskolan som blev en älg eller höna? Vi talade om det, men också om de första trycken, grottmålningarna. Vi talade också om att tryckmetoder som blocktryck fortfarande är vanligt förekommande t.ex. i Indien men att det och schablontryck både har använts och används i dekormåleri här i Sverige. Vi talade också om form och färg när vi tryckte, att mellanrummen mellan trycken är lika viktiga som det man trycker, att man kan blanda färger genom att trycka ovanpå, att man kan kombinera olika former till nya former, att olika färgers lyskraft blir större i sällskap med varandra och att färgcirkeln kan vara till god hjälp för att komma på olika sätt att kombinera färger med varandra.

Syftet med niornas övning är att ge eleverna input till den uppgift de har i årskursen. De ska nämligen göra en dyna/kudde till den pall som de formger och tillverkar i träslöjden. Som krav har jag satt att de ska kombinera minst två textila tekniker i kudden. Det räcker alltså inte bara att sy den utan de måste ha med någon mer teknik. Det kan vara textiltryck, eller broderi som vi ska prova i nästa veckas workshop, men lika gärna vara någon annan textil teknik.

Det är alltså inget krav att använda textiltryck. Men visst ökar möjligheten att någon skall använda en metod om man “lagt ner tekniken i verktygslådan”!

Niorna gör egna tryck
Hulda och Otto - om slöjd Kristina Jönsson Nuszkowski kristina.j-nuszkowski@skola.vaxjo.se Pär Lagerkvistskolan PUBLICERAT: 2019-01-24

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida